Jesmyn Ward: Det som reddes kan
FØR:
Klassesamtale.
Snakk med elevene om orkanen Katrina.
Be dem ev. forberede seg ved å bruke ulike kilder til å finne informasjon om orkanen.
– Hva vet dere om orkanen og de enorme ødeleggelsene den gjorde i USA?
– I hvilken grad mener dere at orkanen hadde sammenheng med de globale klimaendringene?
– Hvorfor tror dere at det særlig gikk utover beboere i Louisiana, Mississippi og Alabama?
Se deretter på forsiden av boka.
– Hva legger dere merke til?
– Hvor tror dere handlingen foregår? I hvilket miljø?
– Hva synes dere om forsiden?
– Hva tenker dere om tittelen på romanen?
Les ingressen.
Hvilken effekt tror dere det har at historien fortelles fra synsvinkelen til Esch på 14 år?
UNDERVEIS:
Be elevene understreke i teksten når de møter
– noe de legger spesielt merke til
– noe de synes er vanskelig å forstå, virker rart eller ulogisk.
ETTER:
Samtale om utdraget
Klassediskusjon
Snakk om utdraget med utgangspunkt i elevenes opplevelse av teksten og i de stikkordene de tok under lesingen. Snakk også om i hvilken grad utdraget innfridde forventningene deres.
La samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på svarene til elevene – da opplever de at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.
Hvis ønskelig kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål også inngå i diskusjonen av utdraget:
– Hva synes dere om Esch?
– Hvilket inntrykk får dere av Manny? Begrunn svaret.
Snakk om følgende sitat som står nederst på s.135:
«Manny holdt ballen så ømt som om den var en pitbullvalp med stamtavle. Jeg ville at han skulle ta på meg på den måten.»
– Hva sier sitatet om Manny?
– Hva synes dere det sier om Esch?
– Hva er det ved Manny som Esch liker?
– Hva tenker dere om relasjonen mellom Esch og Manny?
– Hvilket inntrykk får dere av faren?
– Hvordan vil dere beskrive det miljøet handlingen finner sted i?
– Hvilke spor finner dere etter sosial og etnisk tilhørighet?
– Hvilket inntrykk får dere av naturen i utdraget?
– Hvorfor tror dere området har fått navnet «Gropa»?
Utdraget har fått merkelappen realisme.
– I hvilken grad er dere enige i det?
– Hvordan synes dere de unge livssituasjon fremstilles i utdraget?
Esch er opptatt av forskjellen mellom jenter og gutter.
– Hvilke egenskaper er det hun beskriver som gutteaktige og hvilke oppfatter hun som jentete?
– Hva synes dere om måten dette er fremstilt på? Er dere enige eller uenige med Esch?
Boka heter Det som reddes kan.
– Hva tror dere betyr mest for Esch?
– Hvilke konflikter tror dere kan oppstå dersom naturkatastrofen inntreffer?
– Hva tror dere Esch ønsker å redde? Og tror dere hun klarer det?
– Hvordan tror dere det går videre?