Frode Grytten: Brenn huset ned

Diskusjon og skriving

1. FØR:

Klassesamtale:
Be elevene se på omslaget. Hva forteller omslaget?
Hva sier tittelen? Hva tror elevene boka handler om ut fra omslag og tittel?
Er det noen som kjenner til forfatteren?

Brenn huset ned handler om pønkebandet The Clash på toppen av sin karriere i 1981.
Er det noen som vet noe om musikksjangeren pønk? Noen som kjenner til The Clash?
Hva kan elevene finne ut om The Clash?

Spill av lydspor i klasserommet. Lydsporet finnes som bonusspor til tekstutdraget.

2. UNDERVEIS:

Be elevene om å gjøre seg noen tanker mens de leser, og gjerne notere dem ned:
-Kjenner du deg igjen?
-Opplevdes det på samme måte å være på konsert i 1981 enn det gjør i dag?

3. ETTER:

Klassediskusjon:
«Det startet med nysgjerrighet, som med alle prosjektene mine. Jeg likte The Clash godt da de kom, og det er et band som har vært med meg siden. Jeg ble nysgjerrig på hvorfor de virker så sterkt i meg fortsatt, og fikk lyst til å skrive om punken som fenomen, og om tidsepoken som betydde så mye for meg og min generasjon» sier Frode Grytten i et intervju med Dagbladet i forbindelse med utgivelsen av Brenn huset ned.
(http://www.dagbladet.no/2013/06/25/kultur/bok/litteratur/frode_grytten/sommerboka_2013/27880540/)

-Kjenner dere dere igjen i teksten?
-Opplevdes det på samme måte å være på konsert i 1981 som det gjør i dag?
-Er Frode Gryttens opplevelse fortsatt gyldig? Hvorfor/hvorfor ikke?
-Hvorfor tror dere ungdomstida (for mange) er så viktig for musikalske inntrykk?
-Hvilke artister ville dere skrevet om?
-Tror dere medlemmene i The Clash hadde likt teksten om de hadde lest den? Hadde de kjent seg igjen?
-Hvilke utfordringer møter en forfatter som skriver fiksjon om virkelige personer?

Skriveoppgave:
A) Tenk deg at du var til stede på en av konsertene til The Clash i New York i 1981. Eller tenk deg at du er på konsert med ditt favorittband. Skriv en konsertreportasje.

B) I Brenn Huset ned har Frode Grytten tatt utgangspunkt i intervjuer med bandmedlemmene og i biografier og annen sakprosa. Når han har diktet seg inn i hodene til hovedpersonene, har han også gjort det med utgangspunkt i faktaopplysninger.

Skriv et fiktivt intervju med en artist du liker eller som du kunne tenke deg å vite mer om. Les om artisten på forhånd, slik at intervjuet framstår så troverdig som mulig.

Opplegget dekker følgende kompetansemål:

-lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (VG1)
-lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål (VG1)
-skrive kreative tekster på hovedmål og sidemål med bruk av ulike språklige virkemidler (VG1)
-lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer (VG2)
-skrive tekster med klar hensikt og god struktur og sammenheng (VG2)
-uttrykke seg med et variert ordforråd og mestre språklige formkrav (VG2)
-skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster på hovedmål og sidemål (VG2)
-lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)
-bruke kunnskap om tekst, sjanger, medium og språklige virkemidler til å planlegge, utforme og bearbeide egne tekster med klar hensikt, god struktur og saklig argumentasjon (VG3)
-uttrykke seg med et presist og nyansert ordforråd og mestre språklige formkrav (VG3)
-skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser på hovedmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglige tekster (VG3)