Franzobel: Medusas flåte

FØR:

Klassesamtale.

Se på forside, tittel og sjangerbetegnelsen

Maleriet på omslaget er malt av den franske kunstneren Théodore Géricault og henger i det kjente Louvre-museet i Paris i Frankrike.
– Hva synes dere om maleriet?
– Hva tror dere at dere skal få lese om ut ifra omslaget på romanen?

– Hva tenker dere når dere hører tittelen, Medusas flåte?
– Vet dere hva Medusa var – eller klarer dere å finne det ut?

– Hva tenker dere når dere ser sjangerbetegnelsen «historisk roman»?
– Hvilke forventninger har dere til en bok i denne sjangeren?

Tror dere at dere kommer til å like utdraget? Hvorfor/hvorfor ikke?

 

UNDERVEIS:

Noter stikkord til teksten mens dere leser. Det kan være stikkord til:

– Noe dere synes er vanskelig å forstå, virker rart eller ulogisk.
– Noe dere synes er overraskende
– Noe dere synes er godt skrevet

ETTER:

Samtale om utdraget
Klassediskusjon

Snakk om utdraget med utgangspunkt i elevenes opplevelse av teksten og i de stikkordene de tok under lesingen. Snakk også om i hvilken grad utdraget innfridde forventningene deres.
La samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på svarene til elevene – da opplever de at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.

Hvis ønskelig kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål også inngå i diskusjonen av utdraget:

– Synes dere utdraget var spennende? Hvorfor/ hvorfor ikke?
– Liker dere at romanen baserer seg på virkelige hendelser. Hvorfor? Hvorfor ikke?
– Var det noe som var ekkelt med dette utdraget? I tilfelle hva?

Ut ifra utdraget – hva tenker dere mennesker er i stand til når de blir desperate?

I teksten i utdraget står noe av teksten i kursiv.
– Hvilken effekt har dette?

Fortelleren henvender seg til et «vi» i fortellingen.
– Hvilken effekt har det?

De overlevende fra flåten har overlevd tretten dager i åpent hav.
– Hva tenker dere om beskrivelsene av de overlevende på flåten?
– Hvorfor tror dere de overlevende reagerer så ulikt når de blir reddet?

En av personene fra flåten snakker bare om mat når han reddes.
– Hvorfor tror dere han gjør det?

De overlevende har spist menneskekjøtt for å klare seg.
– Hva tenker dere om dette?

Et av spørsmålene som stilles på baksiden av denne romanen er: «Hva betyr moral og sivilisasjon når det står om overlevelse i en ekstrem situasjon? Og hvor høy er prisen på overlevelse?»
– Hva mener dere om dette?
– Hva ville dere f.eks. gjort hvis det var dere som hadde havna på en flåte i tretten dager?

Forliset til skipet Medusa er et av verdenshistoriens mest kjente forlis.
– Hadde dere hørt om det tidligere?
– Hvorfor tror dere det gikk lang tid før resten av verden fikk høre om forliset?
– Hvorfor tror dere at kongen sa til maleren Gericault at forliset ikke var noe «for oss»?
– Tror dere at noe lignende kunne ha skjedd i vår tid?

– Hva må en forfatter tenke over når han eller hun skriver en historisk roman?

– Fikk dere lyst til å lese mer av boka av dette utdraget. Hvorfor/hvorfor ikke?