David Foenkinos: Delikat ifølge Larousse

Diskusjon og skriving

1. FØR:

Be elevene se på omslaget. Hva forteller omslaget? Hva sier tittelen? Hva tror elevene boka handler om ut fra omslag og tittel?

Tittelen henspiller på Larousse illustré, det franske leksikonet som tar for seg kunnskap om alle menneskelige aspekter.

Bokas originaltittel er La délicatesse, og den er tidligere utgitt på norsk under tittelen Nathalie. (Om elevene går på biblioteket for å låne den, er det denne de vil finne).

Det er også laget film av boka. På fransk heter filmen La délicatesse. Da den ble lansert i Norge het den Nathalie.

Har elevene noen tanker om hvorfor bøker (og filmer) ofte skifter tittel når de blir oversatt? Og hvorfor tror de det norske forlaget valgt å gi den ut på nytt, under ny tittel og med nytt omslag?

delikatNathalie

Klassen ser på de to forsidene.

Diskusjon i klassen. Hva forteller de ulike forsidene og titlene om boka? Hva slags bok er dette? Hva handler den om? Hvilken bok har du mest lyst til å lese?

2. UNDERVEIS:

Leselogg: Elevene leser og noterer. Be elevene gjøre seg noen tanker om temaet og om formen.
-Hva synes du om hovedpersonene?
-Hva gjør det med teksten at den er brutt opp i nummererte avsnitt?
-Hvorfor tror du forfatteren har skrevet den slik?
-Hva har formen å si for innholdet i utdraget?

3. ETTER:

Diskuter i grupper eller i klassen:
-Hva synes dere om måten kysset er beskrevet på?
-Går det an å kysse noen uten å vite hvorfor? Kan et kyss være ‘en interesseløs handling’?
-Hvordan hadde dere reagert hvis en bekjent hadde kysset dere uten forvarsel?
-Er det greit å kysse en kollega på jobb?
-Liker dere hovedpersonene? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Har dere vært i andre situasjoner der dere har opplevd en stor kontrast mellom hensikten til den som gjør eller sier noe og tankene til mottaker?

-Hva gjør det med lesingen av teksten at den er brutt opp?
-Klarer dere å leve dere inn i historien? Betyr avsnittene at skildringen av tankene og følelsene til hovedpersonene blir mindre klisjépreget?
-Hvorfor tror dere forfatteren har skrevet den slik?
-Hva har formen å si for innholdet i utdraget?

-Hvilken tittel og hvilket omslag synes dere passer best?
-Hva kan være grunnen til at det norske forlaget har valgt å bytte tittel og omslag?
-Hva tror dere skjer videre i boka?
-Det har blitt sagt at all god litteratur handler om kjærlighet.
-Hvordan kan dagens forfattere skrive kjærlighetshistorier som unngår klisjéer fra flere tusen års litteratur?
-Hvordan skildre kjærligheten på en måte som fremstår ekte, troverdig og moderne for ungdom i vår tid?
-Hva slags kjærlighetshistorier ønsker dere å lese?

Skriveoppgave:
Delikat ifølge Larousse tilhører i egenskap av å være en kjærlighetsroman en litterær tradisjon.
Les romanen Delikat ifølge Larousse og les en eldre kjærlighetsroman fra romantikken til i dag. Du kan for eksempel lese Unge Werthers lidelser av Johann Wolfgang von Goethe, Victoria av Knut Hamsun, eller en kjærlighetsroman du velger selv.

Hvilke følelser og egenskaper blir verdsatt i beskrivelsen av kjærligheten. Hvordan står disse verdiene i forhold til verdiene i samfunnet rundt. Sammenlikn måten tekstene er fortalt på. Hvilken virkning har fortellemåten for måten forholdet beskrives på og for leserens innlevelse i teksten? Hvordan er de to fortellingene preget av verdier og tenkemåter i det samfunnet de har blitt skrevet i?
Skriv en tekst hvor du sammenligner de to tekstene.

Eventuelt kan klassen se filmen: Nathalie og diskutere forskjeller og likheter i bokutdrag/film.

Opplegget dekker følgende kompetansemål:

-lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (VG1)
-lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål (VG1)
-lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer (VG2)
-lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)
-analysere, tolke og sammenligne et utvalg sentrale norske og noen internasjonale tekster fra ulike litterære tradisjoner fra romantikken til i dag, og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng (VG3)