Anders N. Kvammen: Jobb

 

FØR:

Klassesamtale.

Se på forsiden, sjangerbetegnelsen og les ingressen.

– Leser dere tegneserier? Hvilke?
– Hvilke andre tegneserier kjenner dere til?
– Har dere forslag til undersjangre, innen tegneseriesjangeren?
– Hva kan tegneserier som annen litteratur ikke kan?

I tillegg til å være en tegneserie er utdraget fra Jobb en memoar.
– Hva forbinder dere med denne sjangeren?
– I hvilken grad mener dere at det som står i en memoar er sant?

– Hva synes dere om forsiden?
– Hvordan vil dere beskrive den visuelle stilen?
– Liker dere måten forsiden er tegnet på? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Hva legger dere merke til på bildet?
– Hvilken stemning uttrykker bildet, ifølge dere?
– Hva tror dere personen på forsiden synes om jobben han gjør?

– Hvor mange i klassen jobber ved siden av skolen – og hvor mange gjør det ikke?
– Hvilke grunner er det for å jobbe? Og hvilke grunner er det for å ikke jobbe?
– Hvilke muligheter gir det dere å jobbe /og å ikke jobbe.
Lag en oversikt over fordeler og ulemper.

– Hvilke forventninger har dere til en tegneserie som handler om deltidsjobber?


UNDERVEIS:

Be elevene notere tanker og spørsmål til teksten mens de leser, ev. med utgangspunkt i ett eller flere av følgende punkter:

– når handlingen foregår
– måten utdraget er tegnet på
– måten personene oppfører seg på

ETTER:

Samtale om utdraget
Klassediskusjon

Snakk om utdraget med utgangspunkt i elevenes opplevelse av teksten og de stikkordene de tok under lesingen. Snakk også om i hvilken grad utdraget innfridde forventningene deres.
La samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på svarene til elevene – da opplever de at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.

Hvis ønskelig kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål også inngå i diskusjonen av utdraget:

– Hvilket inntrykk får dere av Aksel?
– Hvordan vil dere beskrive livet hans?
– Hva synes dere om miljøet og folkene han omgås?
– Hvilke forventninger møter han fra foreldre, venner og jobb?
– Hva tror dere han drømmer om?
– Hvilken sammenheng er det mellom drømmene hans og hverdagen han lever i?
– Hvordan påvirkes han av jobben?
– Hvordan opplever dere s.79 – siden med 36 rute?
– Hvorfor tror dere at siden er tegnet slik?
– Hvorfor tror dere han reagerer han så sterkt når han blir innkalt til førstegangstjenesten?
– Hvordan tror dere det hadde gått hvis han hadde takket ja?

– Hva vil du si at utdraget fra Jobb handler om?
– Er det ting i situasjonen til Aksel som er relevant for dagens ungdom?

Anders Kvammen har uttalt at Jobb er en selvbiografi.
– Hvorfor tror du at han har valgt å gi hovedkarakteren et annet navn?
– Hva skjer når en gir et nytt navn til seg selv?
– Opplever du denne tegneserien som sann? Hvorfor og hvorfor ikke?
– Hvorfor tror du han har tatt med attesten og hvorfor har han sladdet navnene og adressene?

– Hva tror dere skjer videre med Aksel?
– Fikk dere lyst til å lese mer av boka etter å ha lest dette utdraget? Hvorfor/hvorfor ikke?


Aktuelle kompetansemål:

– lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk (VG1)

– bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner (VG2)

– bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner (VG3)