Lærerveiledning: Fritt Ord-konkurransen

I Fritt Ord-konkurransen kan elevene uttrykke seg om sensur på ulike måter og i ulike sjangre. De kan bidra med kronikk, essay, tegneserie, slam, video eller dataspill. De kan ta for seg sensur både i egentlig og forstand og i utvidet forstand.

Å bli eksponert for god litteratur er avgjørende for å bli en god skribent. Vi har samlet et knippe tekster som vi mener egner seg godt både som utgangspunkt for formulering av argumenter og diskusjon i klasserommet og som modell for elevenes egne tekster. Flesteparten av disse tekstene er hentet fra Rein tekst-aksjonen, Norges største leseaksjon i videregående skole, i regi av Foreningen !les.

Modelltekstene kan brukes som eksempel på en sjanger eller teksttype, eller de kan brukes til å drøfte ulike grep forfatterne bruker. Tekstene som er brukt i denne veiledningen egner seg også som utgangspunkt for å diskutere temaet sensur.

Denne lærerveiledningen har tre deler:

Spor 1: Arbeid med argumenter og diskusjon

Spor 2: Hvordan bruke seg selv i en tekst

Spor 3: Arbeid med tekster knyttet til temaet sensur og selvsensur

Skrivetips: Hvordan komme i gang med skrivingen og hvordan gjøre en tekst bedre?

Last ned hele lærerveiledningen som pdf

Lykke til med lesingen og skrivingen!

Hilsen oss i Foreningen !les