Lærerveiledning: Fritt Ord-konkurransen
I Fritt Ord-konkurransen kan elevene uttrykke seg om sensur på ulike måter og i ulike sjangre. De kan bidra med kronikk, essay, tegneserie, slam, video eller dataspill. De kan ta for seg sensur både i egentlig og forstand og i utvidet forstand.
Å bli eksponert for god litteratur er avgjørende for å bli en god skribent. Vi har samlet et knippe tekster som vi mener egner seg godt både som utgangspunkt for formulering av argumenter og diskusjon i klasserommet og som modell for elevenes egne tekster. Flesteparten av disse tekstene er hentet fra Rein tekst-aksjonen, Norges største leseaksjon i videregående skole, i regi av Foreningen !les.
Modelltekstene kan brukes som eksempel på en sjanger eller teksttype, eller de kan brukes til å drøfte ulike grep forfatterne bruker. Tekstene som er brukt i denne veiledningen egner seg også som utgangspunkt for å diskutere temaet sensur.
Denne lærerveiledningen har tre deler:
Spor 1: Arbeid med argumenter og diskusjon
Spor 2: Hvordan bruke seg selv i en tekst
Spor 3: Arbeid med tekster knyttet til temaet sensur og selvsensur
Skrivetips: Hvordan komme i gang med skrivingen og hvordan gjøre en tekst bedre?
Last ned hele lærerveiledningen som pdf
Lykke til med lesingen og skrivingen!
Hilsen oss i Foreningen !les