Prosjekt: Snitching (lærernes erfaringer)

Mange unge mennesker unngår å fortelle om alvorlige hendelser i frykt for å bli kalt snitch. Og om de forteller om det til en voksen, kan de oppleve å miste venner og få hatmeldinger.

Skrevet oktober 31, 2022 i hemmelig

Foreningen !les ønsker å løfte temaet snitching i en sakprosaartikkel til Faktafyk, og er nå på jakt etter erfaringer fra lærere og anonyme historier fra ungdom. Derfor har vi laget to spørreskjemaer: Et for lærerne (på denne siden), og et for ungdommene her.

Forskerne Rakel Rohde Næss og Lilian Martinez Romero har snakket med mange ungdommer om snitching og hets av snitchere. En av tilbakemeldingene ungdom ofte kommer med, er at de skulle ønske lærere og andre voksenpersoner snakket mer om dette temaet med dem. Vi håper lærere vil bruke både tilbakemeldingene fra ungdommene og artikkelen i Faktafyk som utgangspunkt for samtaler i klasserommene.

Vi setter stor pris på om vil dele dine erfaringer og tanker i spørreskjemaet på denne siden, og garanterer at alle som svarer vil forbli anonyme.

Og sist, men absolutt ikke minst:

Dersom du kjenner ungdommer som kunne tenke seg å stille til anonymt intervju i artikkelen i Faktafyk, så send mail til vikar@foreningenles.no

Ta gjerne kontakt hvis du har noen ytterligere tanker omkring temaet, som ikke får plass i spørreskjemaet! Vi vil veldig gjerne høre historier om skoler som har klart å snu trenden.

Hva slags skole jobber du ved?
Har du hørt elever kalle hverandre snitch?
Hvis JA: Tok du det opp med elevene det gjaldt?
Jobber du for at elevene skal slutte å kalle hverandre snitch?
Jobber skolen din aktivt for at elevene skal slutte å kalle hverandre snitch?
Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.