Boktips: Foreningen !leser

Her er eit utval anbefalingar av bøker vi i Foreningen !les har lese i februar 2020.

Skrevet mars 6, 2020 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter

SILJE ANBEFALAR:

Klubben
Matilda Gustafsson
Pilar forlag

– Matilda Gustafsson er kulturjournalist i den ledende svenske avisen Dagens Nyheter. Hun sto bak artikkelen der 18 kvinner vitnet om voldtekter, trusler og trakassering fra mannen som ble kalt for kulturprofilen. Jean Claude Arnault drev kulturinstitusjonen Forum i Stockholm og er gift med poeten Katarina Frostensson. Hun var en av «De Aderton» – de 18 medlemmene som utvelges på livstid til å sitte i den prestisjetunge institusjonen Svenska Akademien, som hvert år avgjør hvem som skal tildeles Nobelprisen i litteratur. Artikkelen ble begynnelsen på en rekke begivenheter som fikk en av verdens tyngste kulturinstitusjoner til å slå sprekker. I boken skildrer Gustafsson arbeidet med artikkelen og gransker makten i kulturverdenen, om tette nettverk, vennskapskorrupsjon og ulike aktørers gjensidige avhengighet av hverandre. Klubben er sterk lesning og en tankevekkende bok. Gustavsson er blitt tildelt flere priser for dette arbeidet.

På jorden er vi glimtvis vakre
Ocean Vuong
Oversatt av Rune F. Hjemås
Pelikanen forlag

På jorden er vi glimtvis vakre er skrevet som et brev fra en sønn til en mor, men det er et brev moren aldri selv vil kunne lese. Hun har knapt gått på skole. Det er forfatterens egen historie som skrives fram. Familien har flyktet fra Vietnamkrigen til Hartford i New England i USA der Vuong vokser opp med en traumatisert og voldelig mor og en schizofren mormor. Han er den første i sin familie som kan lese. På jorden er vi glimtvis vakre er en roman om innvandring, om klasse, om identitet, om rasisme, om avhengighet. Romanen er både god og vond slik stor litteratur skal være. Det er en gripende fortelling skildret i et vakkert språk. Ocean Vuong har tidligere utgitt en prisbelønt diktsamling, og med sin første roman har han blitt en litterær sensasjon som har gjort seg bemerket internasjonalt. Boka er solgt til 30 land og er bejublet av kritikerne. Vuong kommer til Norsk litteraturfestival på Lillehammer i slutten av mai i år.

OLE ANBEFALAR:

På vei mot toppen
Angie Thomas
Oversatt av Vibeke Saugestad
Gyldendal 2020

– Angie Thomas følger opp suksessen The Hate U Give med nok en glimrende bok! Bri har talent og drømmer om å bli verdensberømt rapper. Men det er ikke så lett å nå toppen når man møter fordommer og har et tomt kjøleskap hjemme. En bok om å drømme stort og om å vinne mot alle odds.

Jeg vil bare at det skal være oss
Kristian Bergquist
Aschehoug 2020

– Stilen i Jeg vil bare at det skal være oss er lik Bergquists diktsamling for ungdom fra 2019, Kom og sett meg i orden. Relativt enkelt, men med en kreativ bruk av ord. Som i forgjengeren kjenner hovedpersonen i denne boka også på ensomhet, og en lengsel etter å elske og å bli elsket: Jeg vil ikke bety noe for alle i verden. Jeg vil bety all verden for deg.

BJARTE ANBEFALAR:

Til minne om en betingelsesløs kjærlighet
Jonas Gardell
Oversatt av John Erik Frydenlund
Vigmostad & Bjørke 2020

– Forfatter Jonas Gardell tar livet av romankarakteren Jonas Gardell i en bilulykke. Dette blir starten på en biografisk roman om Jonas Gardell og hans familie. Bit for bit legges puslespillet som til slutt blir et stort og detaljrikt bilde. I fokus er forholdet mellom mor og sønn. Spesielt sterke er skildringene av Jonas Gardells oppvekst og av morens demens. Sjelden har jeg lest en roman som klarer å skildre noe så nært, personlig og vanskelig med så mye humor. Det er en befriende lite selvhøytidelig roman.

Dinosaurgjengen 4: Skattejakten
Lars Mæhle
Illustrert av Lars Rudebjer
Kagge 2020

Dinosaurgjengen er en morsom og spennende serie. I bok 4 finner Trym og Rasmus et skattekart. For å finne skatten må de gjennom mange hindringer. Nifse og morsomme ting skjer. Også er det en liten tvist til slutt. Bøkene funker fra 4 år og oppover i skolen.

HILDE ANBEFALAR:

Kveld i paradis
Lucia Berlin
Oversatt av Vibeke Saugestad
Forlaget Oktober 2020

– Novellene i Kveld i ­paradis ­oppleves som organiske. Det er som om novellene ­vokser rett f­oran øynene mine og tar ­uventete retninger. De er t­ragiske, morsomme, varme og uhyggelige – alt på en gang. Med sin forkjærlighet for skakke karakterer og ulykksalige hendelser ­destilleres det ned hvor fleksible og motstandsdyktige vi mennesker er. Og det som virkelig gir inntrykk er Berlins humor og ømhet for mennesket som forsøker å temme dette kaoset som vi kaller livet.

Hvor lenge varer vi

Mari Andreassen
Cappelen Damm 2019

– Mari Andreassen debuterte med et brak i fjor med denne novellesamlingen om mennesker som på forskjellige vis står på utsiden av den vanlige hverdagen. Noe har skjedd eller er i ferd med å skje som gjør at verden stopper opp. Med sin antydende og presise fortellerform har Andreassen stålkontroll på novelleformatet. Det er fortellinger som oppleves både ubehagelige og gjenkjennelige.

VIBEKE ANBEFALAR:

Arr som vinger
Erin Stewart
Oversatt av Rune R. Moen
Kagge forlag 2020

– Hvordan takler man å miste alt? Hvordan takler omgivelsene rundt deg det som har skjedd? Vi møter Ava Lee, som for ett år siden mistet foreldrene, bestevennen og hjemmet sitt i en brann. I tillegg ble hun synlig kvestet, da 60 % av huden ble alvorlig brannskadet. Ett år har det tatt, to måneder i koma og de resterende i isolasjon, med gjentatte hudtransplantasjoner og operasjoner, for i det hele tatt å fungere fysisk igjen. Noe helt annet er det psykiske. Ava Lee bor hos tanten og onkelen, som selv mistet sin eneste datter i samme brann. Nå har de, sammen med legen kommet frem til at Ava Lee må gjenoppta et normalt liv, med skolegang og venner. Men hvor lett er det å begynne på nytt, når man bare blir sett på som jenta med brannskader, et monster? Eller blir man det?

Mørkets testament
John Hart
Oversatt av Christian Rugstad
Font Forlag 2018

– Dette er en svært spennende krimfortelling med magiske elementer. Johnny Merrimons lever et halvvilt liv alene i villmarken, på den store eiendommen han har arvet. Han kjenner hver kulp, hver åsside og hver lysning, hvert tråkk gjennom sumpen. Hans eneste forbindelse til det normale livet er hans gamle venn Jack, som har utdannet seg til advokat. Men villmarken skjuler en mørk ondskap, som blir mer og mer fremtredende. Personer som ikke har noe der å gjøre ender opp med å bli smågale eller brutalt drept. Mistankene faller selvfølgelig på den eneste personen som bor der, nemlig Johhny. Johnny behøver Jacks hjelp og ekspertise mer enn noen gang, men mange hemmeligheter tærer på vennskapet.

TROELS ANBEFALAR:

Vi er fem
Matias Faldbakken
Oktober 2019

Vi er fem handler om en familie på fire. Men – som det står på baksiden av boka: «i alle familier er det et tomrom som må fylles». Tomrommet fylles først av hunden Snusken, men senere skaper den driftige og tekniske familiefaren, Tormod, en leirklump som vokser vilt og tar handlingen i nye retninger. Faldbakkens prisvinnende roman er en særegen blanding av bygdefortelling og science fiction. Den er spennende og velskrevet og med personskildringer som er både presise, nådeløse og morsomme.

Dovendyret og sommerfuglen
Anne Sverdrup-Thygeson
Illustrert av Bård Sletvold Torkildsen
Ena forlag 2020

– Verdens dovneste dyr er dovendyret – ikke mennesket som noen sikkert ellers kunne fristes til å tro. Men billedboka Dovendyret og sommerfuglen inneholder også mer overraskende opplysninger om det dovne dyret: Visste du for eksempel at det finnes både alger og sommerfugler i dovendyrets pels? Noen av bokas bilder av dovendyret er kanskje litt vel søte for min smak, men illustrasjonene er ellers fine og fargerike og vil funke for mange barn. Ikke minst viser Sverdrup-Thygeson seg nok en gang som en forbilledlig forteller og formidler.