Konferanse 12. april 2019: Bokstart – språk fra første stund

Foreningen !les inviterer til heldagskonferansen Bokstart– språk fra første stund 12. april 2019 på Sentralen (Marmorsalen) i Oslo. Konferansen er gratis og vi dekker lunsj.

Skrevet januar 17, 2019 i Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

Konferansen skal presentere forskning på lesing og språkutvikling, utveksle internasjonale og nordiske erfaringer fra lesefremmende tiltak rettet mot små barn, og fremheve verdien av høytlesing og gode bildebøker for de minste barna   (0–3 år). I tillegg vil vi presentere pilotprosjektet Bokstart og andre litteraturtiltak for små barn (blant annet Bokbamsen i Øvre Eiker og Lesefrø ved Deichman).

Utgangspunktet for arrangementet er pilotprosjektet Bokstart som gjennomføres i tre bydeler i Oslo i samarbeid mellom helsestasjon og bibliotek. På helsestasjonen får barn og deres foreldre en bokgave i forbindelse med åtte-måneders kontrollen. I løpet av 2019 vil foreldre kunne hente en ny bokgave på biblioteket i bydelene når barnet er rundt 2 år. Målsetningen med Bokstart er å gjøre litteratur tilgjengelig, introdusere familiene til biblioteket og gi informasjon om hvordan høytlesing kan fremme barns språkutvikling. Bokstart er velutprøvd internasjonalt og gjennomføres av mer enn 40 andre nasjoner verden over.

Med konferansen vil vi bidra til å øke kunnskapen om lesing og språkutvikling, og diskutere hvordan vi kan utvikle barns leselyst i et livslangt perspektiv. Konferansen er for bibliotekarer, helsearbeidere og andre som jobber med barns språkutvikling, og alle som er opptatt av litteraturformidling rettet mot små barn og familier.

Fullstendig program blir klart i løpet av februar. Konferansen er gratis.

Tid: 12. april kl. 9:30–16:00
Sted: Marmorsalen på Sentralen, Øvre Slottsgate 3 i Oslo

Påmelding innen 25. mars 2019.

Les mer om Bokstart her

Kontaktinformasjon:
Sigrun Feiring, prosjektleder i Foreningen !les, Tlf. 952 66 498 | sigrun@foreningenles.no

Påmelding Bokstart-konferanse