Vinnerne av årets store fotokonkurranse om klima

Ungdomsskoleelever fra hele Norge har i høst deltatt i en fotokonkurranse om klima som fulgte med årets tXt-aksjon. Nå har vi kåret vinnerne.

Skrevet januar 19, 2015 i Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, tXt-aksjonen, ungdom Legg inn kommentar

Foto: Maria Grindheim og Victoria Notland fra Moster skule.

tXt-aksjonen i regi av Foreningen !les er landets eldste og største leselystkampanje og når ut til over 120 000 elever i ungdomsskolen. Årets aksjon har tittelen «Handling bak ordene», og er en antologi med rykende fersk samtidslitteratur for ungdom – valgt ut av ungdom. Med antologien følger konkurranser for å engasjere elevene i tekstene, og i år var det med en fotokonkurranse der oppgaven var å ta bilder egnet til å illustrere en tekst om klima. Nesten 500 bilder ble sendt direkte til Foreningen !les eller tagget med #tXtKlima på Instagram.

Hovedpremien var en MacBook Pro som ble vunnet av Maria Grindheim og Victoria Notland fra Moster skule. De hadde samarbeidet om å ta bildet som vant årets konkurranse. Resten av vinnerne fikk en bokpakke med nye, gode ungdomsbøker.
I tillegg er alle vinnerbildene med i det nye nummeret av Faktafyk, et gratis sakprosamagasin for ungdom som sendes til nærmere 125 000 ungdomsskoleelever i hele Norge. I likhet med resten av magasinet, ligger bildene dessuten tilgjengelig på faktafyk.no.

Dette er vinnerne:
Maria Grindheim, 14 år, Moster skule