Venstre-støtte til sakprosa og Foreningen !les

I går presenterte Venstre sitt forslag til alternativt statsbudsjett for 2018. I sitt forslag støtter partiet Foreningen !les sitt sakprosamagasin for ungdomsskolen med en million kroner.

Skrevet november 7, 2017 i Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Sakprosastøtte: Daglig leder i Foreningen !les, Silje Tretvoll (t.v.), er jublende glad for at Venstre og Trine Skei Grande (t.h.) støtter Foreningen !les sitt sakprosamagasin Faktafyk med en million kroner i partiets alternative statsbudsjett for 2018. Foto av Silje Tretvoll: Finn Ståle Felberg. Foto av Trine Skei Grande: Stortinget/Terje Heiestad.

Pressemelding fra Foreningen !les tirsdag 7. november 2017
Kontakt: Daglig leder Silje Tretvoll, tlf.: 928 15 434

Foreningen !les har siden 2012 stått bak prosjektet Faktafyk som tilbyr sakprosa  til elever i ungdomsskolen. I en femårsperiode utkom Faktafyk med et nummer, og interessen fra lærere, elever og bibliotekarer var stor helt fra starten av. Opplaget på de tre første numrene var 125 000. På grunn av manglende finansiering måtte opplaget nedjusteres i flere runder – til 70 000 eksemplarer i 2016 og til 30 000 i 2017, før det til slutt ble nedlagt for skoleåret 2017/18. Dette ønsker Venstre nå å endre på.

– Venstre er et parti som satser på kunnskap og som er glade i norsk litteratur. Foreningen !les gjør en veldig god jobb med å spre leseglede blant barn og unge, og det er vi stolte av å støtte i vårt forslag til statsbudsjett. Vi håper å kunne bidra til å få Faktafyk på bena igjen, for det vet vi det er mange som vil ha stor glede av, sier leder i Venstre, Trine Skei Grande.

Daglig leder i Foreningen !les, Silje Tretvoll, er svært fornøyd med at Venstre ser behovet for sakprosa i skolen og potensialet til Faktafyk.

– Vi er jublende glade for støtten fra Venstre til vårt viktige arbeid for sakprosaen. Vi opplever stor etterspørselen i ungdomsskolen for et prosjekt som Faktafyk. I en verden der «fake news» er blitt hverdagslig, er sakprosa, gode kilder og opplæring i kritisk lesning og kildekritikk viktigere enn noen gang. Gjennom Faktafyk blir ungdom gode sakprosalesere og de får økt interesse for sakprosasjangeren, sier Tretvoll.

Om Faktafyk – sakprosa i ungdomsskolen
Faktafyk er et sakprosamagasin som ble etablert med mål om å gjøre ungdom nysgjerrige på og bli bedre lesere av sakprosa. Magasinet besto av bokutdrag av aktuelle sakprosautgivelser og nyskrevne artikler og intervjuer. Tekstene var skrevet av ungdom, skribenter, forfattere og forskere, og presenterte ungdomsskoleelever for interessante og tankevekkende temaer innen en rekke ulike sjangre. Ved å gi ungdom kvalitet økes leselysten og et grunnlag for diskusjon og meningsytring legges i og utenfor klasserommet. For svært mange elever var Faktafyk en viktig inngangsport til sakprosa. Ved å gi ungdom anledning til å bli erfarne lesere av sakprosa fikk de en unik mulighet til å medvirke og orientere seg i samfunnet.

Til papirutgaven av Faktafyk hørte det med et e-magasin som besto av utvidede versjoner av tekstene, bonusartikler, lenker til aktuelt bakgrunnsstoff, lydinnspillinger av bokutdrag, musikk- og filmsnutter. Til magasinet hørte det også med en nettside, faktafyk.no. Foreningen !les utarbeidet også en omfattende lærerveiledning. Utvalget av tekster til magasinet ble gjort i tett samarbeid med en egen ressursgruppe bestående av ungdom.

Faktafyk fungerte godt som et tverrfaglig tilbud i skolen og var en viktig bidragsyter for å styrke lesing i alle fag. Faktafyk dekker helt tydelig et behov blant lærere for tekster, bøker og et metodeopplegg som gjør at de kan jobbe mer målrettet med sakprosa i ungdomsskolen. Foreningen !les opplevde stor etterspørsel etter magasinet og fikk svært gode tilbakemeldinger fra lærere, elever og bibliotekarer.

Les mer på www.faktafyk.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997. Foreningen !les jobber for å fremme lesing I alle samfunnslagbog er blant Norges fremste formidlere av litteratur til barn, ungdom og voksne. Foreningen !les står bak prosjekter som bl.a. tXt-aksjonen, Ungdommens kritikerpris, Uprisen, Bokslukerprisen og Tid for ti. Foreningen !les fyller i år 20 år. Tidligere i år mottok Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget, og Foreningen !les ble også nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) 2018.

Les mer på www.foreningenles.no

Kontakt: