Utlysning: Bli anmelder- og juryklasse!

Vi søker nå anmelderklasser til Uprisen i ungdomsskolen og juryklasser til Ungdommens kritikerpris i videregående skolen. Ikke nøl, søk nå!

Skrevet april 14, 2016 i Nyheter Legg inn kommentar

LOGO-UPRISEN-2014-NETTUPRISEN SØKER ANMELDERKLASSER
Søknadsfrist 20. mai 2016. Kort søknad sendes til les@foreningenles.no. Skriv i emnefeltet: «Søknad Uprisen – anmelderklasse»

Men man trenger ikke være anmelderklasse for å anmelde på uprisen.no. Alle ungdom i ungdomstrinnet kan anmelde. Bøkene finner dere på biblioteket.

Vil din ungdomsskoleklasse anmelde årets norske ungdomsbøker?

Vi søker 30 ungdomsskoleklasser som skal anmelde alle årets norske ungdomsbøker på uprisen.no. Anmeldelsene er grunnlaget for nomineringen av årets fem beste bøker som går videre til superfinalen.

Uprisen – årets ungdomsbok er Norges eneste litteraturpris hvor ungdom selv kårer beste ungdomsbok. 1000 ungdommer er involvert i kåringen.

Vi søker motiverte og engasjerte lærere og elever som ønsker å si sin mening om bøkene.

Anmelderklassene får:
– Mellom 10 og 20 bøker (Antall avhenger av klassens lesekapasitet. Bøkene beholdes av skolebiblioteket)
– En sentral rolle i kåringen av Norges viktigste litteraturpris

Klassen forplikter seg til å:
– Sende lærer på oppstartseminar i Oslo (seminaret er gratis, men reise må dekkes av skolen)
– Publisere minst èn anmeldelse av hver tilsendte bok

Hvorfor søke:
– Uprisen gir ungdom innflytelse. Deres mening betyr mye for forfattere, forlag og hva som blir utgitt. Den reelle innflytelsen gir motivasjon for å lese og skrive.
– Elevene leser hele bøker. At deres mening teller, motiverer til mengdelesing.
– Uprisen gir skrivetrening. Anmeldelsene som publiseres på uprisen.no har offentlig verdi.
– Uprisen går over hele høstsemesteret. Det er et intenst, men samtidig et leseprosjekt med kontinuitet.
– Opplegget i seg selv er enkelt, men har rammer som gir motivasjon.
– Uprisen gir leselyst.

Alle klasser på ungdomstrinnet kan søke. Grupper/trinn kan også søke.

I søknaden må du oppgi:
– Klassetrinn skoleåret 2016/17, skole, fylke
– Antall elever
– Kontaktinformasjon til lærer
– Skriv kort om hvorfor dere ønsker å være anmelderklasse

Søknadsfrist 20. mai 2016. Kort søknad sendes til les@foreningenles.no
Skriv i emnefeltet: «Søknad Uprisen – anmelderklasse»

NY-LOGO-UNGDOMMENS-KRITIKERPRIS-FARGER-copyUNGDOMMENS KRITIKERPRIS SØKER JURYKLASSER
Vi søker nye juryklasser til Ungdommens kritikerpris. Alle klasser i videregående skole kan søke. Søknadsfrist 20. mai 2016.

Ungdommens kritikerpris er Norges eneste pris for norsk voksen skjønnlitteratur delt ut av ungdom. Sju klasser fra hele landet skal til sammen utgjøre juryen for Ungdommens kritikerpris 2016/17. Vi vil ha en jury som representerer bredden i den norske skolen, og ønsker oss derfor søknader fra både allmenn- og yrkesfaglige studieretninger. Yrkesfaglige linjer oppfordres til å søke. Geografisk spredning er et mål for oss.

De sju utvalgte klassene skal lese de åtte beste bøkene fra 2016. Bøkene nomineres av en jury fra Norsk kritikerlag. Klassene skal kåre den beste boka, og dele ut prisen til vinneren på Kulturhuset Sentralen i Oslo i mars 2017.

Vi tilbyr:
– Et enestående og intensivt møte med norsk samtidslitteratur
– Et opplegg som gir mye oppmerksomhet rundt skolen og deltakerklassen
– Skoleringsseminar for lærerne – Leseeksemplarer av alle de nominerte bøkene
– En litteraturkritiker som følger klassen gjennom kåringen
– En høytidelig prisutdeling i Oslo med forfattermøter hvor elevene får møte de nominerte forfatterne.

Vi er ute etter:
– Motiverte elever og lærere

Juryklassene forplikter seg til å gjennomføre kåringen og til å komme på prisutdelingen. Juryklassene må selv finansiere reise til utdelingen, men klasser med lang reisevei vil få noe støtte fra Foreningen !les.

Ønsker din klasse å være juryklasse for Ungdommens kritikerpris? Send en søknad hvor du begrunner hvorfor din klasse bør sitte i juryen. Søknadsfrist 20. mai 2016.

Send søknaden til: les@foreningenles.no

Ungdommens kritikerpris er et samarbeid mellom Foreningen !les, Norsk kritikerlag, Utdanningsforbundet, Lesesenteret, og Den norske Forleggerforening.

Om søknaden
I søknaden må du oppgi:

– Skole, klasse, trinn og linje for skoleåret 2016/17.
– Kontaktinfo: telefonnummer og epost
– I søknaden må du presentere klassen og skolen, og gi en begrunnelse for hvorfor din klasse bør få en av plassene i juryen.
– Søknaden skrives i Word og sendes som vedlegg.

Tips til søknaden
Vi søker motiverte klasser. La elevene selv presentere seg og si hvorfor de vil være med.
Juryen skal være bredt sammensatt. Hva er spesielt med din klasse? Elevmassen, linjen, beliggenhet?

Har du søkt før, men ikke fått plass? Hvorfor søker du på ny?

Søknaden sendes til les@foreningenles.no. I emnefeltet skriver du: «Søknad Ungdommens kritikerpris <skolens navn>»

Eller i posten til:
Foreningen !les, Øvre Slottsgate 3, Postboks 183, 0102 Oslo
Merkes «Søknad Ungdommens kritikerpris»

Spørsmål? Ta kontakt med Foreningen !les: les@foreningenles.no, 941 29000