Utdeling av Bokslukerprisen

Torsdag 21. april klokken 1200 deles Bokslukerprisen ut på Sentralen i Oslo. Prisen har engasjert 25 000 elever på 6. trinn i hele Norge.

Skrevet april 17, 2016 i Barneskole, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Superfinalister: Fem juryklasser på 6. trinn har lest og vurdert disse bøkene. Torsdag får vi vite hvilken som er elevenes favoritt. Illustrasjon: Vibeke Røgler/Foreningen !les

Pressemelding fra Foreningen !les 18. april 2016
Kontakt: Troels Posselt, tlf.: 467 84 590

Høsten 2015 leste 25 000 elever utdrag fra ti bøker i aldergruppen 10-12 år, og stemte frem sine fem superfinalister. Fem juryklasser fra fem ulike fylker fikk i oppdrag å lese de nominerte bøkene og kåre en vinner. Nå har elevjuryene bestemt seg for en vinnerbok. Torsdag 21. april får vi svaret. Da deles Bokslukerprisen i regi av Foreningen !les ut på Sentralen i Oslo. Elever og lærere fra juryklassene vil være til stede. Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) vil tale til 6. klassingene.

– Vi opplever en enorm interesse blant elevene i Bokslukerprisen til å lese og uttrykke sin mening om ny norsk litteratur. Elevene har lest og diskutert, og nå blir det spennende å høre hva juryklassene mener om de nominerte bøkene og hvilken som blir sjetteklassingenes favoritt, sier prosjektleder for Bokslukerprisen i Foreningen !les, Troels Posselt.

– Vi er glade for at kulturministeren kommer på utdelingen. Det understreker at vi er mange som bryr oss om 6. klassingene og hva barna liker å lese, legger han til.

Bokslukerprisen har økt engasjementet for lesing og interessen for litteratur blant elevene som har deltatt.

– Bokslukerprisen har skapt noe felles i klassen. Det har vært veldig motiverende å lese og snakke om noe alle har lest. Som lærer vil jeg også si at bokprosjektet har motivert elever som ikke leser så mye ellers. De synes det er gøy og leser villig vekk bøker som de kanskje ikke ville valgt ellers, sier Jonny Borgås, lærer ved Bestum skole i Oslo.

De nominerte er:
Forfulgt i London Ingeborg Dybvig, Cappelen Damm
Rivertongåten av Jørn Lier Horst, Kagge
Discosatan av Vera Micaelsen, Aschehoug
Kampen mot superbitchene av A. Audhild Solberg, Aschehoug
Med beina på nakken av Arne Svingen, Gyldendal

Juryklassene er:
Gratangsbotn skole (Troms)
Åheim skule (Møre og Romsdal)
Ila skole (Sør-Trøndelag)
Bestum skole (Oslo)
Songe skole (Aust-Agder)