Uprisen: Vi søker anmelderklasser

Vil din ungdomsskoleklasse anmelde årets norske ungdomsbøker? Vi søker nå anmelderklasser til Uprisen – årets ungdomsbok for høsten 2018.

Skrevet april 6, 2018 i Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, ungdom, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

Anmeldere: Elevene ved Søvik oppvekstsenter var i 2017 ivrige anmelder på uprisen.no. Nå kan din klasse være med på å avgjøre hvilke fem bøker som skal nomineres til Uprisen.

Foreningen !les søker 30 ungdomsskoleklasser som skal anmelde alle årets norske ungdomsbøker på uprisen.no. Anmeldelsene er grunnlaget for nomineringen av årets fem beste bøker som går videre til superfinalen.

Uprisen – årets ungdomsbok er Norges eneste litteraturpris hvor ungdom selv kårer beste ungdomsbok. 1000 ungdommer er involvert i kåringen.

Vi søker motiverte og engasjerte lærere og elever som ønsker å si sin mening om bøkene.

Anmelderklassene får:

Mellom ti og 20 bøker (Antall avhenger av klassens lesekapasitet. Bøkene beholdes av skolebiblioteket)

En sentral rolle i kåringen av Norges viktigste litteraturpris

Klassen forplikter seg til å:

Sende lærer på oppstartseminar i Oslo august 2018 (seminaret er gratis, men reise må dekkes av skolen)

Publisere minst èn anmeldelse av hver tilsendte bok

Hvorfor søke:

• Uprisen gir ungdom innflytelse. Deres mening betyr mye for forfattere, forlag og hva som blir utgitt. Den reelle innflytelsen gir motivasjon for å lese og skrive.
  • Elevene leser hele bøker. At deres mening teller, motiverer til mengdelesing.
  • Uprisen gir skrivetrening. Anmeldelsene som publiseres på uprisen.no har offentlig verdi.
  • Uprisen går over hele høstsemesteret. Det er et intenst, men samtidig et leseprosjekt med kontinuitet.
  • Opplegget i seg selv er enkelt, men har rammer som gir motivasjon.
  • Uprisen gir leselyst.

Alle klasser på ungdomstrinnet kan søke. Søker dere med et helt trinn må dere selv kunne skaffe flere bøker via skole- eller folkebibliotek.

I søknaden MÅ du oppgi:

1. Klassetrinn skoleåret 2018/19, skole, fylke
  2. Antall elever
  3. Kontaktinformasjon til lærer
  4. Skriv kort om hvorfor dere ønsker å være anmelderklasse

Søknadsfrist 20. mai 2018

Kort søknad sendes til bjarte@foreningenles.no

Skriv i emnefeltet: «Søknad Uprisen – anmelderklasse»