Uprisen: Thomas Enger vant igjen!

Foreningen !les delte i dag ut Uprisen – årets ungdomsbok på Litteraturfestivalen på Lillehammer. Prisen ble tildelt Thomas Enger for boka, Killerinstinkt (Kagge forlag).

Skrevet mai 31, 2018 i Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

Vant igjen: Thomas Enger vant Uprisen 2018. Dette er andre gangen Enger vinner prisen. Her er han på scenen sammen med storjuryen under dagens utdeling. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Pressemelding fra Foreningen !les 31. mai 2018
Kontakt: Bjarte Bakken, tlf.: 975 69 190

Enger vant også Uprisen i 2014 for ungdomsbokdebuten, Den onde arven (Gyldendal), og har dermed fått prisen for begge sine to ungdomsbøker. Det var en glad forfatter som torsdag formiddag mottok Uprisen foran en stappfull Festsal i Kulturhuset Banken.

– Å bli nominert til Uprisen er et kjempestort klapp på skuldra for en forfatter. Det er utrolig stort å vinne prisen, og jeg er veldig glad og takknemlig. Jeg vil takke alle dere som har lest boka, likt den og stemt på den. Og storjuryen, hjertelig takk! sa vinneren fra scenen.

I juryens begrunnelse heter det blant annet:

Vinnerboken er en bok som treffer ungdom midt i hjerterota. Temaet fenger målgruppen. Det er en veldig lett bok å leve seg inn i, og den er vanskelig å legge fra seg. Språket er ungdommelig og realistisk, og gode beskrivelser bidrar til spenningen. Boken treffer både gutter og jenter.

Les hele juryrens begrunnelse her

Kulturminister Trine Skei Grande talte til juryklassene, Trygve Ramnefjell leste høyt fra de nominerte bøkene og Marie og June underholdt med to musikalske innslag. Utdelingen ble ledet av Heidi Marie Vestrheim.

– Kvalitet er kvalitet uavhengig om du skriv for voksne eller unge, og det er fint at ungdom selv får bestemme hva som er kvalitet, slik de får gjennom Uprisen, sa blant annet kulturminister Trine Skei Grande da hun talte under utdelingen av Uprisen. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

De nominerte var:
Lydighetsprøven av Bjørn Ingvaldsen (Gyldendal)
Baksiden av Endre Lund Eriksen (Aschehoug)
Kan vi bare late som av Camilla Helene Sandmo (Vigmostad & Bjørke)
Killerinstinkt av Thomas Enger (Kagge)
Hevner av Ingelin Røssland (Mangschou)

Juryklassene var:
Raufoss ungdomsskole (Oppland)
Tynset ungdomsskole (Hedmark)
Lyngdal ungdomskole (Vest-Agder)
Ørland ungdomsskole (Sør-Trøndelag)
Eid ungdomsskule (Sogn og Fjordane)