Uprisen: I morgen er alt mørkt er årets ungdomsbok

I morgen er alt mørkt av Sigbjørn Mostue er kåret til årets ungdomsbok av elever i ungdomsskolen.

Skrevet mai 28, 2015 i Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, ungdom, Uprisen, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

Pressemelding fra Foreningen !les
Kontakt: Wanda Voldner, daglig leder, tlf.: 997 26 531

Vinner-Sigbjørn-Mostue-NETT

Uprisen ble utdelt torsdag 28. mai under U-showet som en del av Litteraturfestivalen på Lillehammer. Foran en fullsatt sal i Kulturhuset Banken, var det en tydelig fornøyd vinner som mottok prisen.

– Det her var bare så vanvittig gøy. Tusen takk skal dere ha. Jeg har lest mange av anmeldelsene og det er høy kvalitet på dem, sa Mostue som takket elevene i salen for at leser bøker.

Elever i ungdomsskolen skrev i fjor 1200 anmeldelser av norske ungdomsbøker utgitt i 2014. Basert på anmeldelsene nominerte en ungdomsjury fem bøker, som syv juryklasser siden januar i år har lest og diskutert. Om vinnerboka sier juryen blant annet:

Boka oppfyller alle kriterier for det vi mener er en god bok. Da vi leste den ble vi revet med, det var spennende fra første til siste side. Den var rett og slett vanskelig å legge fra seg fordi det alltid var noe nytt som skjedde og det var alltid uventede vendinger som gjorde oss overrasket. Vi ble sittende med hjertet i halsen og lure på hva som ville skje på neste side. Tusenvis av spørsmål surret rundt i hodene våre mens vi lurte på om hovedpersonen ville overleve.

Les hele juryens begrunnelse her.

Daglig leder i Foreningen !les, Wanda Voldner, er ikke i tvil om Uprisens betydning.

– Uprisen gir oss interessant innsikt i hva slags litteratur ungdom foretrekker og hvorfor de gjør det. Samtidig ser vi at det å få lov til å møte litteraturen med et kritisk blikk, bidrar til leselyst og interesse for litteratur hos ungdom, sier Voldner.

De nominerte til Uprisen – årets ungdomsbok var:
1957 av Jon Ewo, Cappelen Damm
Soledad av Tor Arve Røssland, Aschehoug
De som ikke finnes av Simon Stranger, Cappelen Damm
I morgen er alt mørkt av Sigbjørn Mostue, Cappelen Damm
Blodspor i Klondike av Johan B. Mjønes, Aschehoug
Juryklassene kom fra:
Nord-Trøndelag: Vuku Oppvekstsenter
Oppland: Biri ungdomsskole
Akershus: Kråkstad skole
Møre og Romsdal: Stokksund skule
Troms: Andørja Montessoriskole