Uprisen: De nominerte er …

En av disse fem bøkene kommer til å vinne Uprisen – årets ungdomsbok 2016.

Skrevet januar 20, 2016 i Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

Pressemelding fra Foreningen !les onsdag 20. januar 2016
Kontakt: Wanda Voldner, daglig leder i Foreningen !les, tlf.: 997 26 531

#alfahann av Jan Tore Noreng, Gyldendal
Mumiens mysterium av Tom Egeland, Aschehoug
Evna (Ravneringene 3) av Siri Pettersen, Gyldendal
Glimt av Tor Arve Røssland, Samlaget
I morgen er alt mørkt – Marlens historie av Sigbjørn Mostue, Cappelen Damm

De fem bøkene er plukket ut av en nominasjonsjury på fire ungdommer. Utvelgelsen er basert på nærmere 1000 anmeldelser som ungdomsskoleelever har skrevet av fjorårets norske ungdomsbøker og publisert på uprisen.no. Det er spenning innen ulike sjangre blant de nominerte bøkene. Både Tom Egeland, Tor Arve Røssland og Sigbjørn Mostue har vært nominert til prisen tidligere. Sistnevnte vant Uprisen i fjor for I morgen er alt mørkt – Brages historie. .

– Det har vært en artig prosess og vi var ganske samstemte i utvelgelsen. Det er mye bra blant de nominerte. Ulike sjangre og mye mer originalitet i år enn tidligere. Nå blir det spennende å se hvilken bok juryklassene velger som vinner av Uprisen, sier de fire ungdommene i nominasjonsjuryen.

Syv juryklasser fra ulike fylker skal nå lese samtlige nominerte bøker og diskutere seg fram til en vinnerbok. Kåringen er i slutten av mai under Litteraturfestivalen på Lillehammer. Daglig leder i Foreningen !les, Wanda Voldner, er tydelig på at Uprisen tar ungdoms meninger om litteratur på alvor.

– Uprisen gir oss interessant innsikt i hva slags litteratur ungdom foretrekker og hvorfor de gjør det. Samtidig ser vi at det å få lov til å møte litteraturen med et kritisk blikk, bidrar til leselyst og interesse for litteratur hos ungdommene som deltar i prisarbeidet, sier hun.

Juryklassene er:
Farsund barne- og ungdomsskole (Vest-Agder)
Flora ungdomsskole (Sogn og Fjordane)
Folldal skole (Hedmark)
Kråkerøy ungdomsskole (Østfold)
Mælan skole (Sør-Trøndelag)
Sør-Fron ungdomsskole (Oppland)
Vardø skole (Finnmark)

Kontakt:
Wanda Voldner
Daglig leder i Foreningen !les
Tlf.: 997 26 531