Ungdommens kritikerpris: Rapport fra storjurymøte

Torsdag 5. mars var storjuryen til Ungdommens kritikerpris samlet i Oslo for å diskutere seg frem til én vinnerbok. Selve møtet er topphemmelig, men vi fikk prate med to av jurymedlemmene.

Skrevet mars 9, 2015 i Bibliotek/lærer, Lærer videregående, Nyheter, Ungdommens kritikerpris, Videregående Legg inn kommentar

Storjuryen: To elever fra syv forskjellige skoler rundt omkring i Norge skal avgjøre hvem som vinner Ungdommens kritikerpris 2015. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Siden november i fjor har 180 elever fordelt på syv juryklasser i den videregående skolen lest og diskutert åtte norske skjønnlitterære bøker. Bøkene er nominert av en profesjonell kritikerjury. I dag, torsdag 5. mars, var to representanter fra hver klasse samlet i Oslo for å diskutere seg frem til hvilken bok som skal vinne Ungdommens kritikerpris 2015. Hvilken bok som blir ungdommens favoritt får vi vite torsdag 12. mars. Da deles nemlig Ungdommens kritikerpris ut på Litteraturhuset i Oslo.

Vi møtte to av medlemmene i storjuryen og spurte dem om stemninga under jurymøtet, erfaringer og utfordringer som juryklasser, norsk samtidslitteratur og forventninger til selve utdelingen. Vi snakket med Sunniva Olaussen ved Samisk videregående skole i Karasjok og Snorre Amdal ved Dalane videregående skole i Egersund. Se klipp under.