– Ungdommens kritikerpris har gitt gode opplevelser

Torsdag denne uka var det storjurymøte i Ungdommens kritikerpris. To elever fra syv ulike juryklasser møttes i Sentralen i Oslo for å diskutere seg fram til én vinnerbok av åtte nominerte. Vi tok en prat med to av juryelevene.

Skrevet mars 4, 2016 i Nyheter, Videregående Legg inn kommentar

juryukp– På møtet går vi gjennom de nominerte bøkene, hører på hverandres meninger og prøver å komme frem til en fellesløsning.

Det sier Vemund Breen Haugen ved Oslo Katedralskole og Lene Thorkildsen ved Horten videregående skole når vi lurer på hva som skjer bak de lukkede dører.

Storjuryen kommer til møtet med klassens favoritter og har argumentene klare.

– Det er uenighet, men i løpet av dagen vil vi nok alle være enige i valg av vinnerbok. Vi har våre favoritter, men har ingen problemer med å representere hva klassen vår mener, sier Lene og Vemund.

Begge er enige om at prosessen fram til storjurymøtet har vært interessant og spennende.

– Det har gitt meg innblikk i voksenlitteratur som jeg ikke ville fått andre steder. Bøkene har gitt meg mange interessant perspektiver jeg ikke har lest før, sier Vemund.

– Ja, jeg har lest bøker jeg ikke ville valgt selv i en bokhandel for eksempel. Bøkene har gitt meg et annet innblikk i nåtidens tabuer, temaer og problematikk, legger Lene til.

For Lene og hennes medelever i 3. klasse på Medier og kommunikasjon ved Horten videregående skole, har arbeidet med Ungdommens kritikerpris vært utelukkende positivt.

– En del av oss leste ikke så mye før, men gjennom prisarbeidet har vi fått et avbrekk fra vanlige norsk timer. Det har vært en fordel, fordi vi har fått lest og diskutert. Alle har fått fram sine meninger og blitt mer aktive i timene, sier hun.

For Vemunds del var det han selv som tok initiativ til at klassen måtte søke om å bli juryklasse.

– Jeg gikk til læreren vår og sa at jeg trodde dette var en kul ting å gjøre, som vi kunne lære mye av og som kunne gi oss et avbrekk fra norskpensumet. Det syntes læreren også og hun har knyttet prosjektet til norskfaget på en veldig fin måte, sier han.

Elevene fikk tilsendt de nominerte bøkene i november 2015. Da startet for alvor leseperioden som ble avsluttet denne uka.

– Vi har lest og snakket om bøkene. Vi har skrevet anmeldelser, hatt kritikerbesøk og jobbet kontinuerlig. For det meste har vi lest på skolen og læreren kom med bakervarer og frukt til oss, sier Vemund.

– Rektor syntes også dette var stas og sponset oss med notatbøker som vi kunne bruke til å skrive om bøkene vi leste, legger han til.

– Vi har lest mye på fritida. Det har vært nødvendig for å komme i mål. Men vi har diskutert bøkene på skolen, sittet i små grupper og snakket om tema, sjanger, problemstillinger i bøkene osv. Dessuten har vi skrevet anmeldelser på både bokmål og nynorsk, hatt dikttolkninger, og kritikerbesøk for bedre å forstå lesinga, sier Lene.

Vemund vet ikke noen har blitt frelst av prosjektet, men han er ikke i tvil om at det har hatt betydning.

– Mange er nok blitt mer vant til å lese, komme seg gjennom bøker, snakke om det man har lest. Det blir samtaleemner i pauser og timer, sier han.

– Hos oss har leseferdighetene økt veldig. De som ikke leste så mye fra før, har lest kontinuerlig og synes det nå er greit å lese bøker. Det er også avslappende og blir et avbrekk fra sosiale medier og internett, påpeker Lene.

– Det er mange som har blitt mer glad i diskusjoner, fått lyst til å si sin mening og som har tort å gjøre det, fortsetter hun.

Både Vemund og Lene vil anbefale klasser om å søke om å delta i Ungdommens kritikerpris til neste år.

– Alle som vurderer å søke, burde gjøre det. Det er lite som kan gå feil uansett hvordan klassen din tar det. Dere kommer ut på andre siden med positive opplevelser, mener Vemund.

– Det skaper samhold i klassen og man får innblikk i hva forfattere skriver nå. Det er bare en positiv opplevelse, sier Lene.

Torsdag 10. mars kl 10.30 deles Ungdommens kritikerpris ut på Sentralen i Oslo.

De nominerte er:
Tiril Broch Aakre: Redd barna, Flamme.
Inger Bråtveit: Alice A4, Oktober.
Geir Gulliksen: Historie om et ekteskap, Aschehoug.
Inger Elisabeth Hansen: Å resirkulere lengselen, avrenning foregår, Aschehoug.
Tormod Haugland: Mørk materie, Oktober.
Øyvind Rimbereid: Lovene, Gyldendal.
Kjersti Rorgemoen: Håpet og festen, Kolon.
Laila Stien: Over elva, Tiden.

Årets juryklasser har vært:
Aust Lofoten vgs. (Svolvær, Nordland) 2B studieforberedende
Frogn vgs. (Drøbak, Akershus), 3. kl. påbygning