J.R.R. Tolkien - Ringenes far

I 1937 ga Tolkien ut sin første roman, “Hobbiten”. Romanen ble gitt ut som barnebok, men den fikk mye oppmerksomhet, også fra voksne. Forleggeren ba Tolkien skrive en oppfølger. Slik begynte arbeidet med “Ringenes Herre”. Tolkien skapte en helt ny retning innen fantastisk litteratur. Bøkene har vært til stor inspirasjon for lesere og andre fantasyforfattere.

tolkienJohn ble født i Sør-Afrika av engelske foreldre. Da John var tre år gammel, reiste han sammen med sin mor og bror til England. Faren hans døde kort tid etter. Hjemme ble John lært opp av moren i blant annet språk. Han lærte latin og fransk og han likte godt å høre eventyr, helteepos og sagn.

tolkien_tekstTolkien var knapt 13 år da han mistet moren sin. I sitt nye hjem møtte han Edith Mary Bratt. På sin 21-årsdag fridde han til henne og de giftet seg. De fikk fire barn sammen og levde et langt og godt liv.

Tolkiens interesse for språk og litteratur førte til utdannelse innen disse fagene. Da han var ferdig med studiene, deltok han i 1.verdenskrig. Dette var en tung periode for Tolkien. Han ble syk og ble lagt inn på sykehus. Mens han var sykemeldt begynte han å skrive de første fortellingene til “Silmarillion”.

Etter krigen fikk Tolkien jobb som professor ved Universitetet i Oxford, her ble han mesteparten av sitt yrkesliv. Gjennom jobben sin holdt Tolkien foredrag, oversatte tekster og skrev essays om språk, myter og sagn. Han fant opp flere egne språk, blant annet “alvisk” som er inspirert av finsk

Tolkien skrev “Hobbiten” først og fremst til sine barn. Hovedpersonen heter Bilbo. Sammen med tretten dverger og en trollmann skal han stjele tilbake en skatt fra dragen Smaug. Bilbos eventyr ble en stor suksess.

Etter flere års arbeid ble “Ringenes Herre” gitt ut i tre deler. Bøkene er nært knyttet til “Hobbiten”. Ringen som Bilbo vant i “Hobbiten” er det sentrale punktet i “Ringenes Herre” sammen med Gollum, Gandalf og hobbitene. “Ringenes Herre” er mørkere og mer alvorlig enn “Hobbiten”. Det er krig mellom mange av folkeslagene i Midgard. Kampen mellom det gode og det onde er helt avgjørende for Midgards framtid. Sentralt er kampen om ringen. Frodo Lommelun blir utvalgt til å ødelegge ringen og Saurons makt.

Tolkiens grundige arbeidsform førte til forsinkelser i utgivelsene. Mye er gitt ut etter hans død. “Silmarillion” ble ferdigstilt av sønnen Christopher fire år etter at Tolkien døde. her finnes Midgards opphav beskrevet. Midgard har en sammenhengende og logisk oppbygd verden med myter, legender og klare historiske tidslinjer. Strukturen og sammenhengen mellom i og mellom Tolkiens bøker er imponerende. Adskilte begivenheter og handlingsforløp viser seg å være knyttet sammen og å lede fram mot den siste striden og kampen om ringen.

Bøkene kan leses på mange måter. Først og fremst er det eventyrlige fortellinger. Tolkien er inspirert av det han har lest av litteratur, språk og myter, særlig fra europeisk middelalder. Det handler mye om å utvikle seg gjennom prøvelser, egne erfaringer og om å bekjempe det onde. Han brukte all sin kunnskap og menneskelige erfaring i bøkene: sin katolske tro, pasifisme, kjærligheten til naturen og mistro til maskiner.

Tolkien fikk mange tilbud om filmatisering, men han hadde sine kriterier. Det har vært laget en animert versjon av “Hobbiten” samt deler av “Ringenes Herre”. Peter Jacksons filmatisering av “Ringenes herre” er den første versjonen i realfilm. Ny teknologi har gjort det mulig å visualisere “Ringenes Herre” på en måte som bøkene fortjener. Filmversjonen er tredelt, men følger ikke bøkenes inndeling. Alle opptakene ble gjort samtidlig på New Zealand. Filmene har blitt mottatt med stor begeistring, og har skapt en enda større oppmerksomhet om Tolkien og hans forfatterskap.

Visste du at…

• Ringene Herre er inspirert av gamle historier fra både Tyskland og Finland, men aller tydeligst er forbindelsen til den norrøne mytologien.
  • Tolkien hele livet har vært fasinert av drager. I hans forfatterskap finnes flere eksempler: Ancalagon, Smaug, Glaurung, Chrysofylax og Den hvite drage.
  • I 1976 kom ordet hobbit inn den store engelske ordboken, Oxford English Dictionary. Ordet finnes også i andre former som hobbitsk, hobbitoman og hobbitisme. Tolkien har selv jobbet med ordboken.
  • Mange av brevene Tolkien skrev til sine barn er utgitt, blant annet “Brev fra Julenissen”.
  • I “Silmarillion” kan vi lese kjærlighetsfortellingen om Beren og Lúthien. Navnene Beren og Lúthien er inngravd i stenen til Tolkien og hans kones grav.
  • Tolkien dannet sammen med forfatteren C. S. Lewis og flere andre menn klubben “The Inklings”. Dette var et viktig møtested for Tolkien hvor han kunne diskuterte litteratur, religion og livet.
  • Noen fans mener at sønnen Christopher har gitt ut for mange manuskripter som faren neppe selv ville ha utgitt.
  • Ringenes Herre er oversatt til norsk 2 ganger. Den første oversettelsen het “Krigen om ringen”, var ved Nils Werenskjold, og utkom 1973-1975. Den oversettelsen som er i handelen nå, er ved Torstein Bugge Høverstad, og ble revidert ved en gjenutgivelse i 1999.

hobbitenringenes_herreLes av Tolkien:
Hobbiten, eller Fram og tilbake igjen (1972)
Ringenes herre. Ringens brorskap (1980, 1999)
Ringenes herre. To tårn (1981, 1999)
Ringenes herre. Atter en konge (1981, 1999)
Eigil Bonde fra Heim (1980)
Silmarillion (1994)
Volund smed fra Store Skauby (1995)
Trær og blader (1995)
Ufullendte fortellinger : om Númenor og Midgard (1997)
Brev fra julenissen (1997)
Rundtomrask (1999)