Ingelin Røssland - Ungdommens favoritt

Da Ingelin Røssland vant UPrisen i 2007 for Handgranateple, sa ungdommene fra juryen dette: Forfatteren forstår hvordan ungdom tenker, snakker og oppfører seg. Det er ingen moral som styrer boka, men den er likevel tilstede. Boka er fengende fra første side og handlingen er uforutsigbar.

røsslandIngelin Røssland vokste opp på en gård på ei øy i Hordaland. Bøkene hun har skrevet er alle fra steder på Vestlandet, miljøet som hun kjenner fra sin egen oppvekst. Hun har utdannelse fra Bergen Teaterskole, og fra journalist- og dokumentarfilm-utdanningen fra Høgskulen i Volda. I tillegg til å være journalist og skuespiller, er hun altså forfatter. Den første boken skrev hun da hun var 22 år. Den heter Viss du vil. Siden det har hun skrevet fire bøker til.

ingelin_tekstKunsten å inhalera
handler om Anette som bor på ei øy på Vestlandet. Det er ikke så mye å finne på, tiden går med til å henge på busstoppet. Anette og venninnen, Christin har et nyttårsforsett: De skal begynne å røyke og drikke. Ingelin Røssland lar ikke lærere og foreldre bestemme hva hun skal skrive om. Hun vil beskrive virkeligheten for ungdom slik den faktisk er. Derfor skriver hun om røyking og drikking uten å si at det nødvendigvis er dumt og farlig. Det får leseren tenke seg til selv. Bøkene har et røft språk, noen vil kanskje ikke like det, men de fleste vil nok gjenkjenne det, og tenke at slik er det faktisk ungdom snakker.

Kunsten å inhalera handler om det å vokse opp, om å bryte grenser og finne ut av kjærligheten. Noe annet som kjennetegner Ingelins bøker, er at de handler om jenter. Det er mye snakk om at det skal skrives bøker for gutter. Ingelin sier dette: » Alle mine bøker er skrevet for jenter, og det er et bevisst valg. Vår store bekymring er at gutter ikke leser, men det fokuseres sjelden på gladnyheten om at jenter leser. Det finnes så mange kule bøker for gutter at jeg ikke ser det som min oppgave å skrive for dem.»

Også Handgranateple handler om jenter. Handlingen er fra Hardanger på Vestlandet. Anja skal begynne på videregående og flytter inn til tettstedet for å bo på hybel. Hun har hele tiden vært ordentlig og snill. Så møter hun ei jente med et heller dårlig rykte. Malin driter i skolen, drar på fester og lever et liv helt annerledes enn det Malin har levd. De blir venner og Anja ønsker å leve mer som Malin, å gi blaffen i hva alle voksne sier og bestemmer. Men klarer hun å løsrive seg fra den hun hele tiden har vært? Og hvordan er det egentlig riktig å leve?

Det er mye å le av i bøkene til Ingelin. Komiske situasjoner og gjenkjennelige karakterer. Men bak det hele ligger et alvor. Jentene i bøkene er mennesker vi kan forstå og leve oss inn i. Valgene de står overfor, er valg mange av oss må ta. Hvordan skal vi for eksempel leve livene våre? Hvilke venner skal vi ha? Hvordan forholder vi oss til menneskene rundt oss? Er vi oss selv? Selv om bøkene er morsomme og underholdende, skjønner leseren at det handler om noe mer. Bak ordene og karakterene ordene ligger det nok mange tanker om det å vokse opp. Men det viktigste er at leseren tenker selv.

Så da er det kanskje ikke så viktig at handlingen er fra et lite sted, helt vest i et lite land. Og at hovedpersonene er jenter. For det handler om de valg og tanker vi alle har. Og da vil selv gutter fra et helt annet sted like bøkene. Det er bevist, for i 2007 vant nemlig Handgranateple, UPrisen. Prisen hvor ungdom selv kårer årets beste ungdomsbok.

handgranatepleLes av Ingelin Røssland:
Viss du vil 1998
Kunsten å inhalera 2001
Flyt 2002
Handgranateple 2006
Monstertanta 2007
Englefjes 2008
Englejakt 2009
Diana 2010 (Biografi)
Engleslakt 2010
Minus meg 2011
Kirsebærsnø 2012