Carolyn Keene og Franklin W. Dixon- forfatterne som ikke finnes

”Alle” har lest en Frøken Detektiv-bok av Carolyn Keene eller et Hardy-guttene-mysterium av Franklin W. Dixon. Men få vet at disse forfatterne aldri har eksistert! Hemmeligheten ligger hos firmaet Stratemeyer Syndicate.

Edward Stratemeyer ble født i 1862 i New Jersey, USA. Han hadde talent for skriving, og i 1889 solgte han sin første fortelling til et underholdningsmagasin. De neste årene gav han ut både fortellinger og bøker under flere ulike forfatternavn . Han ble også redaktør for flere tidsskrifter, og følte snart at han ikke fikk tid til å bruke alle bokidéene sine.

Løsningen ble firmaet Stratemeyer Literary Syndicate, grunnlagt i 1905. Edward laget korte ”handlingsskisser”, og betalte andre for å skrive bøker ut fra skissene. Forfatterne fikk godt betalt for manuskriptene, men gav samtidig fra seg alle rettigheter. De kunne ikke selge tekstene til andre, og skulle ikke røpe at det var de som var forfatterne. Bøkene ble gitt ut under pseudonymer.Alle salgsinntekter gikk til Stratemeyer, som fritt kunne forandre på tekstene og gi dem ut på nytt.

Stratemeyer-syndikatet satset på bokserier for barn og unge. Det var viktig at bøkene var spennende og lettleste, og at de hadde god moral. For at leserne skulle leve seg mest mulig inn i fortellingene, brukte man barn som hovedpersoner. Syndikatet ble snart en kjempesuksess. Mellom 1904 og 1985 gav det ut over 1400 bøker, ved hjelp av nærmere 100 forskjellige skribenter. Da Edward Stratemeyer døde i 1930 tok døtrene hans over ledelsen.

I 1926 ble den kanadiske journalisten Leslie McFarlane ansatt for å skrive guttebøker under pseudonymet Franklin W. Dixon, og i 1927 kom ”Hardyguttene og skatten i tårnet”. Der møter vi for første gang brødrene Frank og Joe Hardy, som er sønnene til en privatdetektiv. Når en venns bil blir stjålet, og dyre smykker forsvinner fra et herskapshus, starter brødrene sin egen etterforskning. De får snart store problemer, men løser likevel mysteriet til slutt. McFarlane var en dyktig forfatter, og bøkene ble snart mektig populære. Hensynsløse forbrytere, bil- og båtjakter og anonyme brev var viktige ingredienser, sammen med humoristiske innslag som brødrenes klossete venn Chet.

Etter 11 Hardy-bøker trakk McFarlane seg fra skrivingen på grunn av redusert betaling. Siden vendte han tilbake og skrev noen få bøker til, før andre skribenter tok over for godt. På 60-tallet ble de opprinnelige tekstene omarbeidet for å gjøre dem mer tidsriktige, og dette har skjedd flere ganger siden. Det skrives fremdeles nye bøker om Hardy-guttene i USA, men på norsk er serien foreløpig stoppet med bok nummer 110, ”Midt i skuddlinjen”.

Journalisten Mildred Wirt Benson skapte de første bøkene om Nancy Drew, under navnet Carolyn Keene. Serien var skreddersydd for datidens jenter, med ”snillere” intriger enn Hardy-guttene og en kjekk, skikkelig pike i hovedrollen. Nancy Drew er samvittighetsfull og snill, men også selvstendig og smart. I ”Frøken Detektiv” leter hun etter et forsvunnet testamente for at to fattige damer skal få sin del av en arv. I ”Frøken Detektiv drar nordover” gjenforener hun et gammelt kjærestepar og tyder en eldgammel inskripsjon.

Mildred Benson skrev 23 bøker som Carolyn Keene mellom 1930 og 1953. Harriet Stratemeyer Adams var redaktør for serien, og skrev også mange av bøkene selv. De to damene var uenige om heltinnens personlighet, og Mildred Benson sluttet derfor hos syndikatet. Nancy Drew-serien er blitt modernisert flere ganger, og i dag skjer det til og med mord i bøkene, noe som var utenkelig for de opprinnelige forfatterne.

I 1985 ble syndikatet solgt til et amerikansk forlag, som har fortsatt å gi ut både ”Hardy-guttene” og ”Nancy Drew”. Etter salget stod flere av de egentlige skribentene fram og fortalte sannheten om Carolyn Keene og Franklin W. Dixon: De er like uekte som personene i bøkene deres!

Visste du at…

• Barn som skrev fanbrev til Franklin W. Dixon og Carolyn Keene fikk svar fra falske ”sekretærer”, som beklaget at forfatterne ikke hadde tid til å svare selv.
  • Stratemeyersyndikatet lager også andre barnebokserier. Den meste kjente er Bobsey-barna. Så forfatteren “Laura Lee Hope” finnes heller ikke.
  • Disney-konsernet laget flere tegneseriehefter av Hardy-guttene på 50- og 70-tallet.
  • ”Frøken Detektiv og det mosegrodde huset” (1941) handlet opprinnelig om stjålne antikviteter. Da den ble modernisert i 1971 handlet den om stjålne atomraketter!
  • ”Den syngende Frøken Detektiv” ble spilt som musikal i Norge i 2001. Den er skrevet av Klaus Hagerup, Nils Nordberg, Benedicte Adrian og Ingrid Bjørnov.
  • Nancy Drew finnes både som CD-ROM-spill, brettspill og dukke, og har fanklubb, nettsider og egen kokebok!

Les av Franklin W. Dixon:
Hardyguttene og skatten i tårnet (1950)
Hardyguttene på nye eventyr. (1950)
Hardyguttene på falskmyntnerjakt. (1951)
Hardyguttene på gangsterjakt. (1951)
Rødt lys for Hardyguttene. (1951)
Hardyguttene jager biltyvene. (1951)
Hardyguttene: Detektivhåndbok (1991)
Hardyguttene på tokt i verdensrommet (1998)
Hardyguttene: Terror i dypet (1999)
Hardyguttene: Midt i skuddlinjen (2002)

Les av Carolyn Keene: