Bjørn Sortland - Kunst og religion, men mest av alt kjærlighet

Det er tydelig at Bjørn Sortland er opptatt av kunst og av religion. I nesten alle bøkene hans kommer han inn på dette. Og så er han nok opptatt av den store kjærligheten. For bak alle tankene og samtalene om kunst og religion, lurer alltid kjærligheten.

sortlandFødt: 1968 i Bømlo
Bor i Bergen
Første bok: Det er ikkje natta (1992)

Bjørn Sortland skrev sin første bok i 1992 og fra 1998 har han vært forfatter på heltid. Han er utdannet sosionom og så har han gått på skrivekunstakademiet i Hordaland. Siden debuten har han skrevet 35 bøker: voksenbøker, tegneserier, billedbøker, barnebøker og ungdomsbøker. Mest kjent er han kanskje for «Kunstdetektivene» som er en serie med detektivbøker for barn. Sortland har vunnet drøssevis av priser for sine bøker.

MINUTTETI 2005 kom Ærlighetsminuttet  ut. Det er en svær bok som tok mange år å skrive. Frida får vite at hun har en øyesykdom. Vil hun bli blind? Hun frykter det verste. Hun har sett en film om ei jente som er i ferd med å bli blind. Jenta drar for å se den vakre byen Firenze. Frida vil også se det vakreste i verden før hun ikke lenger kan se. Hun kjøper interrail-billett og setter seg på et tog som går nedover i Europa.

Snart møter hun Jakob. Han er kristen og skriver om kunst for et tidsskrift. Frida henger seg på han. Sammen reiser de gjennom Europa og kikker på motiver av Jesu korsfestelse. Dette motivet er malt og tegnet og laget skulpturer av i 2000 år. Ved å studere det kan du se hvordan kunsten har endret seg gjennom historien.

På denne måten kan Sortland skrive om kunst og religion. Og om to ungdommer og kjærlighet. Kunsten åpner opp for samtalene og forståelsen mellom to ungdommer som i utgangspunktet virker ganske ulike.

Sortland skriver på en morsom og underholdende måte. Samtidig skriver han om tema som mange synes er kjedelig og vanskelig. Men gjennom ungdommene gir Sortland liv til kunsten. Og gjennom kunsten liv i samtalene og kjærligheten mellom Frida og Jakob. Jakob og Frida diskuterer Bibelens budskap og om Gud eksisterer. Jakob er kristen og Frida er skeptisk. I en forkynnende bok er alle enige om at Gud finnes og at Jesus er verdens frelser. Sortland skriver om religion på en annen måte. Han lar hovedpersonene diskutere om Gud finnes og om hvilken rolle Jesus har. Sortland skriver om dette som om det skulle være den naturligste ting. Og det er det jo for mange. Dette er uvanlig i norsk barne- og ungdomslitteratur. Enten så har bøkene vært såkalt forkynnende eller så har det ikke vært snakk om Gud. På den måten har Sortland fornyet norsk barne- og ungdomslitteratur.

Ærlighetsminuttet er en tjukk og omfattende bok. I 2007 kom en kortere bok, Kva tåler så lite at det knuser om du seier namnet på det? I denne boka er hovedpersonen en gutt. Markus er 19 år og forelsker seg i den 22 år gamle Ingrid som har kreft og snart skal dø. Boka er på 120 sider. Mens Ærlighetsminuttet er en lang sammenhengende roman på 547 sider, er Kva tåler så lite at det knuser om du seier namnet på det? en kortroman satt sammen av små hendelser og dialoger. Kapitlene er korte. Noen er bare på et par linjer og kan minne om dikt. Her er det ikke så mye som sies, men det lille som sies gir oss bilder i hodet slik at en historie likevel blir fortalt.

Dette er to måter å skrive bøker for. Begge bøkene foregår over noen uker eller måneder. Ærlighetsminuttet kunne nok ikke vært kortere fordi den skriver seg gjennom hele kunsthistorien. Kva tåler så lite at det knuser om du seier namnet på det? handler også om kunst og religion. Ingrid er kristen og studerer kunst. Dette sender de to ut på en reise til Tyskland for å se på maleriene til Felix Nussbaum. Det er også et vanlig trekk i Sortlands bøker at hovedpersonene drar ut på en reise eller at de er på ferie et sted i verden. De opplever ting som forandrer synet deres på verden. Når de kommer tilbake er tankene og følelsene litt annerledes. Markus elsker Ingrid, men han klarer ikke innse at hun snart skal dø. Det er en trist historie, men den er også vakker. Den handler jo om å elske.

Sortland er flink til å beskrive sorg og vonde ting. Men han ser også det morsomme i mange situasjoner. Han er ikke en typisk norsk ungdomsbokforfatter. Ingen andre har på samme måte som han brukt kunst, film og religion i bøkene. På sitt finurlige vis åpner han opp tankene og følelsene til ungdommer, gjerne ved bruk av en film eller et maleri. I bøkene får ungdommene fortelle om sine liv: hvordan de føler, hva tankene deres er opptatt av, hvordan de blir forelsket, hvordan ungdom kan elske og hvordan de for eksempel ender opp på en ukjent strand i Italia, uten penger.

KVALes av Bjørn Sortland:
For ungdom
1992: Det er ikkje natta
1994:Himmelkyss
1996: Love light
2001: 12 ting som må gjerast rett før verda går under
2005: Ærlighetsminuttet
2006: Triks
2007: Kva tåler så lite at det knuser om du seier namnet på det?                                     2008: Alle har eit sultent hjerte

For barn og voksne
1993: Raudt, blått og litt gult, bildebok sammen med illustratøren Lars Elling
1995: Forteljinga om jakta på forteljinga, bildebok sammen med Lars Elling