B. Andreas Bull-Hansen: - folketro & fantasy

Bøkene hans leses av både ungdom og voksne, selv om bøkene aldri har blitt gitt ut som ungdomsbøker. Litt av grunnen til at ungdom liker bøkene hans er nok at han skriver fantasy, med mye spenning og eventyr. Historiene finner sted i en oppdiktet verden, selv om denne verdenen er bygd på vår jernalder. Han beskriver en tid der eventyrene fortsatt er levende, og der menneskene kan kommunisere med naturen og fremmede skapninger.

Bull-Hansen har en litt spesiell forfatterbakgrunn. På begynnelsen av 90-tallet studerte han for å bli siviløkonom, samtidig som han var med på landslaget i styrkeløft. En bilulykke i 1995 gjorde det umulig for han å fortsette med dette, og han begynte å skrive. Faktisk hadde han skrevet litt før, men aldri sendt det inn til et forlag. I 1996 kom den første boka hans ut. Boka handler om en døende fars gave til sin datters bryllup. Gaven viser seg å være syv historier, og hver historie har sin forteller. Vi får høre om kjærlighet og overlevelse, kamper og vennskap, overnaturlige vesener, død og nærhet til naturen. Det er her vi blir introdusert for Bull-Hansens univers. Tidsmessig har vi forflytta oss bakover, til mytenes og leirbålenes tid. Det er en stor saga som blir fortalt, og Bull-Hansen følger opp historiene i seinere bøker. Vi får høre mer om Vestskogen, byen Krugant, om troll, skogvorder og slettekrigere i serien ”Horngudens tale”, en serie som så langt omfatter seks bøker.

Bull-Hansen har fått merkelappen fantasy-forfatter. Noen ganger kan man lure litt på om det egentlig ikke er mer historiske romaner enn fantasy-litteratur, for bøkene er på mange måter veldig realistiske. De bygger på samfunnet i jernalderen, men samtidig er det mye folketro, keltiske myter og sagn som er inspirasjon, . fantasy er, historier som er logiske i sin sammenheng: De kan finne sted i vår verden, men da fortelles en historie som normalt ville vært umulig. Hvis den derimot fortelles i en annen verden, er verdenen selv umulig, mens historien er mulig ut ifra den verdenens grenser. I Bull-Hansens bøker blir folk spist av troll og forheksa til fugler, så det er ikke alltid som i vår verden.

Bull-Hansen er opptatt av både den norrøne sagaen og keltiske myter, og han reiser mye for å få inspirasjon og informasjon. I bøkene finnes det forskjellige folkeslag og skapninger, alle med sine særegne navn. Forfatteren sier at når han reiser er han opptatt av ordlyden i fremmede språk. Han bruker dette for å konstruere karakter og grammatikk for de forskjellige kulturenes språk i bøkene. Navnene til personer og steder bygger han på dette.

Romanen ”Profetier – memoarer om John Thiersen” fra 2000 skiller seg veldig ut i forfatterskapet. Den er satt i nåtiden, og beskriver et vitenskapelig eksperiment som går fryktelig galt. En psykiater forteller historien til en av sine pasienter ved hjelp av notater denne hadde skrevet. Pasienten ble aldri erklært frisk, men kom med stadige spådommer om nær og fjern framtid. Han beskrev blant annet sin egen død, det var ikke til å komme bort ifra. Hvor mye av det han skrev vil vise seg å være sant? Boka stiller spørsmål ved vår oppfattelse av virkeligheten og hva som kalles normalt. Vi begynner å lure litt på hvem som har rettigheten til sannhet, og hvordan tid egentlig fungerer. The truth is out there… –eller er den egentlig det?

Visste du at…

• B. Andreas Bull-Hansen tok to NM-gull og kom på tredjeplass i EM i styrkeløft
  • Under et intervju med Dagbladet ble han kledd opp som en skotsk klanskriger fra 1000-tallet
  • Han er medlem av både Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere og Den Norske Forfatterforening