Ungdom får ikke nok av litteratur

Etter å ha skrevet nærmere 1000 anmeldelser av norske ungdomsbøker, vil elever i ungdomsskolen nå også lese og anmelde oversatte bøker på Uprisen.no.

Skrevet januar 7, 2016 i Nyheter, Presse, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

LOGO UPRISEN OVERSATT_KVADRATISKPressemelding fra Foreningen !les 7. januar 2016
Kontakt: Bjarte Bakken, tlf.: 975 69 190

Uprisen er en litteraturpris hvor ungdom bestemmer i alle ledd. De leser, skriver anmeldelser, nominerer og kårer årets beste norske ungdomsbok. Årlig publiseres det nærmere 1000 anmeldelser av norske ungdomsbøker på uprisen.no. Men ungdom vil lese og skrive mer. For å dekke behovet lanserer Foreningen !les Uprisen oversatt, en underside på uprisen.no, hvor unge lesere kan anmelde oversatte ungdomsbøker.

– Gjennom Uprisen har norsk ungdomslitteratur nådd ut til mange. Og vi har fått innsikt i unge leseres meninger om litteraturen skrevet for dem. Med Uprisen oversatt vil vi nå enda flere lesere. Dette er imidlertid ikke en pris, og skal heller ikke konkurrere med selve Uprisen, men et tiltak som møter etterspørselen fra ungdom, sier Bjarte Bakken i Foreningen !les.

Lærer Grethe Zahl ved Søvik oppvekstsenter deltok høsten 2015 som anmelderklasse med sine elever. Hun er ikke i tvil om effekten av at elevene får lese og skrive anmeldelser.

– Jeg opplever nå en gjeng med en felles interesse: de leser bøker og diskuterer hva de synes. Dette opplegget har truffet samtlige elever i min klasse. Et par gutter hadde aldri lest bøker før, og holder nå på med sin andre bok, sier Zahl.

Nominasjonene til årets Uprisen – årets ungdomsbok slippes 20. januar 2016. Følg med på www.uprisen.no.

Kontakt:
Bjarte Bakken
Prosjektleder for Uprisen
Tlf.: 975 69 190
Epost: bjarte@foreningenles.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell organisasjon og Norges fremste formidler av litteratur til barn og ungdom. www.foreningenles.no