tXt: Panser på Tøyen

tXt-aksjonen Panser er nå ute i ungdomsskolen. Tirsdag 30. august lanserte Foreningen !les tXt på det nye ungdomsbiblioteket på Tøyen i Oslo. Her fikk elever møte årets vinner av Uprisen, Jan Tore Noreng, og Venstre-politiker Guri Melby.

Skrevet august 31, 2016 i Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse, tXt-aksjonen, ungdom Legg inn kommentar

tXt-lansering: Upris-vinner Jan Tore Noreng deltok på lanseringen av Panser på Tøyen biblo. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

60 ungdomsskoleelever var samlet på Tøyen biblo for å høre om tXt-aksjonen, og møte Upris-vinner Jan Tore Noreng og topp-politiker i Venstre, Guri Melby. Se filmklipp fra lanseringen her.

Noreng fikk Uprisen – årets ungdomsbok for romanen #alfahann (Gyldendal). Den handler om 16 år gamle Torstein som har alt, men som også taper alt på grunn av feile valg han gjør. I juryens begrunnelse heter det blant annet:

Boken tar opp kroppspress og bruk av steroider. Som oftest handler det om kroppspress sett fra en jentes perspektiv, men i denne boken leser vi om en gutt som kjenner på kroppspresset. Vi får innblikk i hva gutter kan skjule. Dette gjør boken original. Det handler om presset av å hele tiden skulle prestere, være sterkest og best. Torstein er alfahannen som er kontrollerende og dominant. Boken kan hjelpe oss å se hvilke konsekvenser kroppspress og dårlige valg kan føre til.

Et utdrag fra #alfahann er med i årets tXt-aksjon, Panser. Aksjonen involverer over 120 000 elever i norsk ungdomsskole. Se hvilke andre bøker som er med i aksjonen her.

Er du lærer i ungdomsskolen eller bibliotekar og ikke påmeldt tXt-aksjonen? Da har du fortsatt muligheten til å gjøre det her.

Ta kontakt med prosjektleder Ole I.B. Storø på ole@foreningenles.no eller 941 29 000 dersom du har spørsmål.