Til deg fra oss

Inspirert av «Bullshitfilteret» av Oda Faremo Lindholm, har vi laget et «Sprøytfilter» om gutter og lesing.

Skrevet oktober 5, 2015 i Meninger Legg inn kommentar

LESTE DU OGSÅ NETTOPP EN ARTIKKEL OM AT GUTTER IKKE LESER OG TENKTE: «HVA SKAL VI GJØRE MED DISSE GUTTENE?»

Det gjorde vi også. Leste det, altså. Med jevne mellomrom dukker det opp artikler og innslag i media som generaliserer gutter som ikke-lesere. Som oftest i kjølvannet av nasjonale eller internasjonale undersøkelser om lesing. Gutter leser ikke, gutter er ikke interessert i litteratur, gutter leser ikke på fritida, de leser ikke om jenter i hovedrollen og de leser ikke om kjærlighet. Ikke, ikke, ikke. Lesing er ikke en aktivitet for gutter. Hva tror du guttene selv tenker når de konstant får høre at de ikke leser? At deres manglende leseinteresse omtales som et gutteproblem? Tror du det motiverer dem til å lese mer?

Formen i dette heftet er inspirert av «Bullshitfilteret» av Oda Faremo Lindholm. Mye av det forfatteren skriver om jenter og skjønnhetstyranniet, har likheter med måten vi snakker om gutter og lesing på. Denne innstillingen kan igjen ha betydning for formidlingen til gutter, og hvilken litteratur som formidles. Foreningen !les jobber for å øke engasjement for lesing blant barn og ungdom, og vi ser at det i dette arbeidet er viktig å se nærmere på hvordan vi behandler gutter som lesere. Alt som sies og skrives om gutter og lesing er ikke usant, men en god del er sprøyt.

Det er jo ikke veldig overraskende at vi henger oss opp i at gutter ikke leser og ikke er interessert i litteratur. For vi møter jo titt og ofte tekst og bilder som forteller oss at gutter ikke er lesere og at noe må gjøres. Helst så snart som mulig, fordi gutter er skoletapere. De sakker akterut, jentene rykker i fra. I en sånn virkelighet er det ikke så lett for guttene å føle at de passer inn. Er påstanden at gutter ikke leser på vei til å bli en selvoppfyllende profeti? «Det er ingen som tror at jeg leser eller liker bøker, så kan jeg jo likeså godt la være. Jeg gidder i hvert fall ikke fortelle noen om det, fordi lesing er jo tydeligvis en jentegreie.» Kan det være at mange gutter tenker slik? Kan det være at mange av de som skal motivere gutter til å lese, som skal formidle bøker til dem, og som skal forske på deres lese og litteraturinteresse, har som utgangspunkt at gutter ikke leser? At de møter gutter med en slik holdning og derfor ikke tar dem på alvor som lesere? Kanskje bidrar en slik negativ innstilling til gutter som lesere at de undervurderer seg selv?

Les hele utgaven av «Sprøytfilteret» her: