Sommer!les: Silje Tretvoll

Hva skal folk lese i sommer? Vi har spurt ulike personer og vil i løpet av sommerukene presentere deres lesetips og leseopplevelser. I dag: Silje Tretvoll.

Skrevet august 9, 2017 i Nyheter Legg inn kommentar

Navn:
Silje Tretvoll
Alder: 42
Yrke: Daglig leder i Foreningen !les

Hva har du lest i sommer?
– Jeg har lest meg opp på bøker jeg ikke rakk å lese da de var nye i fjor. Jeg har blant annet lest den svenske forfatteren Tom Malmquist som ble nominert til Nordisk Råds litteraturpris for den sterke romanen I hvert øyeblikk er vi fortsatt i live. Den boken fikk meg til å reflektere mye rundt hvor raskt et liv kan snu og at man ikke skal ta noe for gitt. Videre har jeg lest Carson McCullers Hjertet er en ensom jeger og Elisabeth Strout Mitt navn er Lucy Barton, begge strålende romaner. Jeg har også lest Liv Gulbrandsens ungdomsbok Papirfly og lo høyt flere ganger for meg selv. Nå er jeg i gang med høstlesingen og har nettopp begynt på Helga Flatlands rykende ferske En moderne familie. Jeg kan nesten ikke vente med å lese videre i den.

Hva er ditt beste sommerleseminne?
– Det jeg liker godt med å lese i ferien er det å bare kunne være i en bok. Jeg kommer alltid til å huske at jeg leste Lars Amund Vaages Syngja en varm sommerdag. Den boka satt i meg i lang tid etterpå. Tidligere jobbet jeg i forlag, så jeg leste den i manusversjon og bare visste at dette var en knallgod roman som kom til å hevde seg. Og slik ble det.

Hvilken bok er den beste du har lest hittil i år?
– En bok jeg virkelig koste meg med tidligere i år var Alf van der Hagens Leseren. En samtale med Henning Hagerup. Henning Hagerup lever et liv i litteraturen og har gjort skjønnlitteraturen til sin livsoppgave. Ved å lese denne boka fikk jeg innblikk i en som velger å leve et annerledes liv, og jeg lærte også mer om miljøet rundt tidsskriftet Vagant.

Boka du aldri glemmer?
– Etter å ha jobbet med litteratur og bøker gjennom mange år, så er det umulig å si bare en: Ut og stjæle hester av Per Petterson, Min kamp-bøkene av Karl Ove Knausgård, Linn Ullmanns De urolige, Rune Christiansens Ensomheten i Lydia Ernemanns liv, Ian Mc Ewans Om forlatelse, Kazuo Ishiguro Resten av dagen – nei, denne lista kan bare fortsette å fortsette.

Beste barneboka du har lest?
– Jeg likte veldig godt bøker om sterke jenter som Ronja Røverdatter og Pippi da jeg var barn. Og så var det stas for en jente fra Bøler at vi hadde vår egen store barnebokforfatter i nabolaget – nemlig Anne Cath. Vestly. Hennes bøker likte jeg også godt.