Sommer!les: Heidi Marie Kriznik

Hva skal folk lese i sommer? Vi har spurt ulike personer og vil i løpet av sommerukene presentere deres lesetips og leseopplevelser. I dag: Heidi Marie Kriznik.

Skrevet august 10, 2017 i Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

Navn:
Heidi Marie Kriznik (Foto: Espen Tollefsen)
Alder: 47
Yrke: Leder i Den norske Forfatterforening

Hva skal du lese i sommer?
I bunken med bøker jeg håper på å få lest i sommer ligger blant annet novellesamlinga Arbeidsnever, skrevet av årets Tarjei Vesaaspris-vinner Jan Kristoffer Dale. Og ellers romanen En sorg som min, av C.S Lewis, og diktsamlinga himlenes bok av Leslie Kaplan (gjendikta av Anne Oterholm), og en liten diktsamling av Alejandra Pizarnik som er på svensk og heter Spegelns vägar, og under der ligger noe helt annet  – ei tjukk bok jeg tenker begynne på nå og som jeg bør lese innen 125-årsjubileet til Forfatterforeningen neste år: Nils Johan Ringdahls Ordenes pris skrevet til Forfatterforeningens 100-års jubileum. Men sommeren går fort, og det er alltid noe å gjøre…

Hva er ditt beste sommerleseminne?
– Det dukker opp to minner, det ene minnet er noe pinlig, men okei, jeg var ung (det må sies) og på reise i Portugal med ei venninne. Venninna mi traff en australsk backpacker  i den første portugisiske byen vi kom til og hun glemte brått planene våre om å dra til Sintra, Mafra, og Algarvekysten. De to lå på soverommet det meste av tida, og jeg satt på balkongen og så ut over Atlanterhavet. Kanskje typen fra Australia skjønte at jeg ikke hadde det så fett der jeg satt, så han ga meg en bok han sa hadde betydd mye for han. Det var ei klisjéfylt bok jeg nesten ikke tør nevne, One av Richard Bach. Men ei av setningene der husker jeg fortsatt, og den går sånn: You create your life through the choices you make. Så jeg la fra meg boka, forlot balkongen og leiligheten med venninna og australieren og tok den reisa jeg hadde bestemt meg for å gjøre. Aleine.

Det andre minnet er fra sommeren før jeg debuterte med romanen Applaus, da jeg pløyde Thomas Bernhards forfatterskap helt til jeg ikke greide å fri meg fra rytmen i bøkene hans og måtte legge det fra meg.

Hvilken bok er den beste du har lest hittil i år?
– Blitt lite bøker i år, gitt.. jeg har for det meste lest jobbrelatert.

Boka du aldri glemmer?
– Det er vanskelig å nevne en. Men jeg husker jeg tidlig leste Céline, Reisens til nattens ende og at den romanen var avgjørende for meg som leser.

Beste barneboka du har lest?
– Å, det er vanskelig å nevne bare en. Men nå for tida går det mye i Tove Janssons bøker (vi skal på familieferie til Mummidalen i sommer), og en av favorittene er Den farlige reisen. Blant de beste norske er Verden har ingen hjørner av Svein Nyhus.