Sommer!les: Boktips til ferien

Sommer er også lesetid. Men kanskje vet du ikke helt hvilke bøker du skal velge? Her er noen forslag til både barn, ungdom og voksne fra oss i Foreningen !les.

Skrevet juni 25, 2018 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

Synes du det er vanskelig å få oversikt over hvilke bøker du skal velge til sommerferien? Vi har prøvde å hjelpe deg litt på vei med flere ulike forslag. Her kan du se et utvalg av hva vi Foreningen !les anbefaler.

Silje Tretvoll, daglig leder:

Samtaler med venner av Sally Rooney. Oversatt av Tiril Broch Aakre. Cappelen Damm 2018.

– En imponerende debutroman av irske Sally Rooney. Boka er blitt omtalt som «Salinger for Snapchat-generasjonen» og boka har fått mye internasjonal omtale. En skarp og humoristisk roman om to unge kvinners vennskap, om sex, løgn, ambisjoner, relasjoner og voksenlivets selvbedrag. Rooneys roman er blitt sammenlignet med Lena Dunhams «Girls» og Noah Baumbachs «Frances Ha». Likte du disse, liker du også denne boka. Oversatt av Tiril Broch Aakre og med nydelig omslag av Marit Kanstad Johansen.

Ingen sover trygt i natt av Mari Moen Holsve, Cappelen Damm 2017.

– Denne boka er skummel! Datteren min på ti og jeg leste den høyt sammen – på dagtid, og det var vi begge glade for. Lesing på senga hadde blitt for tøft; det hadde nok resultert i skumle drømmer. Handlingen foregår noen mørke og dramatiske høstdager rett før Halloween. En brutal barnemorder er løs i bygda Skymdal. Hvem står bak? Når slår morderen til igjen? Veldig spennende. Passer ikke for dem som ikke liker grøss og gru.

Troels Posselt, pedagog og prosjektleder for Bokslukerprisen og Leseskogen:

Vi skulle vært løver av Line Baugstø. Aschehoug 2018.

– En dramatisk og tankevekkende bok om kjønn og identitet, om å stå opp for andre og for den man er.

Du tror det ikke før du får se det av Ingeborg Eliassen. Illustrert av Hilde Hodnefjeld. Cappelen Damm 2018.

– Årets lengste folde-ut bok er en herlig bok for små og store nysgjerrige: leken, morsom og elegant illustrert.

Hilde Slåtto, prosjektleder for Rein tekst og poesislam, og redaktør for Faktafyk:

Omriss av Rachel Cusk. Oversatt av Agnete Øye. Gyldendal 2018.

– En britisk forfatter drar til Aten for å holde et skrivekurs. I møtene og samtalene med menneskene hun møter på denne reisen trer hovedpersonen sakte men sikkert frem. Med en stilistisk originalitet og lett eleganse klarer Cusk å fange hvordan andres fortellinger og liv griper inn i ens eget liv. Både i hvordan en forstår seg selv og hvordan en ser verden. Boka er første del i en trilogi.

Nullingen av Paul Abel av Bjørn Vatne. Gyldendal 2018.

– Norsk sci-fi pageturner om vår nære framtid slik den kan bli når teknologien har blitt en uløselig del av kroppen vår og miljøet er fullstendig rævkjørt. Et totalitært økoparti kupper Norge, med begrunnelse i å redde menneskeheten fra undergang, via en avansert teknologi som hjernevasker hele befolkningen. Bjørn Vatne har skrevet en medrivende, smart og fantasifull roman som setter fingeren på alt vi er redde for. Dette er samtidslitteratur med fingeren på pulsen

Bjarte Bakken, prosjektleder for Uprisen og Ungdommens kritikerpris:

Romanen om Merkel Hanssen og Donna Winter og den store flukten av Tormod Haugen, Gyldendal 1986.

– Alle bør med jevne mellomrom lese en bok av Tormod Haugen. Norges mestvinnende barne- og ungdomsbokforfatter har skrevet en rekke klassikere. Med et stilsikkert språk og i uventete vendinger skriver han fram barn og ungdoms følelser og opplevelser når de voksne er fraværende.

Gratis og uforpliktande verdivurdering av Marit Eikemo, Samlaget 2018.

– Når draumehuset kjem for sal, går Hanne og Andreas inn i nokre intense døgn. Kan det perfekte liv endeleg bli ein realitet? Ei satirisk, opprørande og litt for gjenkjenneleg skildring av Noreg i vår tid.

Vibeke Røgler, nestleder, grafisk designer og prosjektleder for Litteraturskap:

Hazel Wood av Melissa Albert. Oversatt av Mari Moen Holsve. Gyldendal 2018.

– Dette er et skikkelig grøssereventyr! Alice og moren har vært på flukt fra noe, så lenge Alice kan huske. Bor de for lenge på et sted skjer det skumle, mystiske og til dels grufulle ting. En dag forsvinner moren og Alice begynner en farefylt jakt etter henne, og etter svarene om sitt eget liv.

Brudekjolen av Pierre Lemaitre. Oversatt av Christina Revold. Aschehoug 2018.

– En utrolig god psykologisk thriller. Hovedpersonen i boka, Sophie, og du som leser vakler mellom tvil og paranoia. Hva er sant? Historien starter med at Sophie våkner en morgen og finner den lille gutten hun passer på, død. Alle dører og vinduer er låst, og selv husker hun ingen ting fra dagen før.

Ole I.B. Storø, informasjonsansvarlig og prosjektleder for Tid for ti og tXt:

Villes verden av Anne Sofie Hammer. Oversatt av Jørn Roeim. Kagge forlag 2018.

– Ville har en tendens til å havne i uforklarlige situasjoner. Sånt blir det mye styr av. En bok som egner seg godt til høytlesing.

Ikkje ver redd sånne som meg av Sumaya Jirde Ali. Samlaget 2018.

– Norsk røyndom er ein ny og interessant sakprosaserie frå Samlaget. Bodøværingen Sumaya Jirde Ali skriv godt og sårt om det å høyre til. Ei lita, men viktig bok!

Vi i Foreningen !les ønsker deg en riktig god sommer!