Sommer!les: Bernhard Ellefsen

Hva skal folk lese i sommer? Vi har spurt ulike personer og vil i løpet av sommerukene presenterer deres lesetips og leseopplevelser. I dag: Bernhard Ellefsen.

Skrevet august 1, 2017 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

Navn:
Bernhard Ellefsen
Alder: 33
Yrke: Litteraturkritiker i Morgenbladet

Hva skal du lese i sommer?
– Å, jeg har et tårn av bøker som skal leses før ferien er over og bokhøsten tar til, men jeg håper å få sneket inn et innslag av ren lystlesning. Da står den amerikanske kreftforskeren Siddhartha Mukherjees seneste utgivelse, The Gene: An Intimate History, aller øverst på ønskelisten. Den første boken hans beskrev kreftens og kreftbehandlingens historie og var en sann åpenbaring av en sakprosabok. Bokens fortelling om onkologiens nyvinninger i vår tid handlet særlig om betydningen av genforskning. Når Mukherjee nå har viet en hel bok til genene, tar han for seg det vitenskapelige grunnlaget for så mange av våre kulturelle antakelser, om seksualitet og identitet, om etnisitet, og om våre eksistensielle betingelser som sådan.

Hva er ditt beste sommerleseminne?
– Den aller beste sommerlesningen er verdenslitteraturens klassikere, gjerne de tykkeste av dem, og særlig husker jeg lange dager med Dostojevskij. Hans Idioten gjør seg utmerket i en hengekøye i skyggen.

Hvilken bok er den beste du har lest hittil i år?
– Av de som er utgitt i 2017: Alice Munros Prospektkort, oversettelsen av et utvalg noveller fra hennes tre første samlinger. Disse tekstene er rause, varme og dypt menneskelige. Beste gjenlesning er det litteraturkritiske mesterverket The Sense of an Ending, skrevet av Frank Kermode. Et av de mest inspirerende kritikkverkene fra andre halvdel av det tyvende århundret, og en enormt observant lesning av modernismen ispedd sylskarp refleksjon om hva vi i det hele tatt snakker om når vi snakker om fiksjon.

Boka du aldri glemmer?
– Hvis du spør om en personlig favoritt, min yndlingsbok? Philip Roths Sabbath’s Theater. Den er så energisk at teksten liksom truer med å sprette ut av bokas permer. Hvis man kunne snakke om massetetthet i litteraturen, er dette iridium i romanform.

Beste barneboka du har lest?
– Noen ganger er de beste bare best, selv om det gjør svaret på slike spørsmål litt kjedelig. Ingen slår Astrid Lindgrens Brødrene Løvehjerte.