Slipp hold-forfatteren hedret for godt språk

Heidi Sævareid er tildelt Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris for ungdomsromanen «Slipp hold».

Skrevet oktober 12, 2015 i Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Nyheter Legg inn kommentar

Hedret: Årets prisvinner Heidi Sævareid sammen med statssekretær Bjørgulv Vinje Borgundvaag. Foto: Stig Michaelsen

– Språket i romanen er smidig og uttrykksfullt, uten klisjeer og tomt prat, sa statssekretær Bjørgulv Vinje Borgundvaag i Kulturdepartementet da han på vegne av juryen overrakte prisen ved åpningen av Barnebokdagene i Gjøvik i helgen.

Et utdrag fra Slipp hold er med i årets tXt-antologi, Tidsinnstilt, og romanen har allerede mottatt gode anmeldelser av ungdom på uprisen.no.

I en pressemelding fra Riksmålforbundet kan vi lese at prisvinnerboken handler om jakten på kjærligheten, men utfordrer både vår toleranse og tåleevne. Heidi Sævareid forteller om et body suspension-miljø der man henger seg i kroker festet til huden. Sævareid prøvde selv ut dette for å kunne skrive autentisk, men som hun sier:

– Boken handler først og fremst om muligheten til å bryte ut av et kjærlighetsforhold der man blir kontrollert.

Forfatteren er oppvokst i Lillesand og Kristiansand, men er nå bosatt i England. Hun debuterte som forfatter i 2013 med ungdomsromanen Spranget. Den ble hedret med Kulturdepartementets kulturpris og ble også nominert til Brageprisen.

Riksmålsforbundets språkpris ble første gang delt ut i 1977, den første prisvinneren var Anne Cath. Vestly.

Foreningen !les gratulerer Heidi Sævareid med Riksmålforbundets språkpris!