Skriv faglitteratur for barn og unge

NFF har i 2014 satt av kr 1.000.000 til stipend for forfattere som ønsker å skrive faglitteratur for barn og unge.

Skrevet mars 25, 2014 i Nyheter Legg inn kommentar

For å komme i betraktning bør søkeren kunne dokumentere opphavsrett som forfatter til faglitterære åndsverk (det kan gis unntak fra regelen i enkelte tilfeller) som er utgitt eller på annen lignende måte gjort tilgjengelig for allmennheten, i Norge eller i utlandet, jf. retningslinjer for vurdering av faglitterære forfatteres/oversetteres utgivelser, fastsatt av årsmøtet i NFF. Stipendsøkere som ikke er medlem av NFF, må selv dokumentere sin produksjon. NB: Stipendet gjelder for arbeid som skal gjøres fra og med juli.

Stipend kan søkes for 1-6 måneder, og én måned tilsvarer kr 25.000. Fristen for å søke er 2. mai.

Slik søker du:
Har du allerede en brukerkonto hos NFF, kan du søke stipend gjennom Min side, trykk her! Nye brukere kan enkelt opprette en brukerkonto og søke stipend: Trykk her!

Søknader på papir skal sendes rekommandert i posten. Søknaden må være poststemplet (pass på at postkontoret stempler brevet den dagen du leverer det) eller levert NFFs sekretariat senest 2. mai.

Søknadene skal inneholde:

• Søkerens navn, adresse, telefon, e-post, fødselsnummer (11 sifre), bankkonto og skattekommune.
  • Bakgrunn (utdannelse, eventuell tidligere faglitterær eller annen litterær produksjon).
  • Eventuelt om søkeren har kontaktet forlag i forbindelse med bokprosjektet.
  • Hvis du ikke har forlagskontakt, må du oppgi faglig referanse.

Prosjektbeskrivelse (ca. 2 sider) som foruten beskrivelse av prosjektet skal inneholde hva slags form og omfang verket er tenkt utgitt i, målgruppe, behovet for verket og tidsplan. I tillegg bør det legges ved en tentativ innholdsfortegnelse.

Begrunnelse for hvorfor prosjektet bør få støtte.

Søknaden bør ikke overskride 4 sider totalt (eventuelle vedlegg kommer i tillegg).

For kontakt og mer informasjon:

Konsulent Kristin Torjesen Marti
E-post: kristin.torjesen.marti@nffo.no