Skolebibliotek har fått forfalle i stillhet

I dagens Aftenposten har Aksjon skolebibliotek et innlegg under «Kort sagt».

Skrevet august 15, 2017 i Meninger, Nyheter Legg inn kommentar

Skolebibliotekar Marit Gautneb ved Gulskogen skole i Drammen gratuleres av en elev da hun fikk Bibliotekprisen for Buskerud tidligere i år. Foto: NBF

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sier han var en heldig elev med god tilgang til skolebibliotek. Men ministeren vil ikke detaljstyre kommunene om ressurser til skolebibliotek.

Hva er et skolebibliotek? En kasse med bøker bak i klasserommet eller en pedagogisk læringsarena som utvikler leseferdigheter og leselyst? Opplæringsloven setter krav om skolebibliotek, uten å si hva et skolebibliotek skal være. Det er ildsjeler blant lærere, bibliotekarer og rektorer som avgjør om dine barn har et skolebibliotek som bidrar til språkutvikling, styrker leseferdighetene, utvikler kilde- og informasjonskompetanse og utjevner sosiale skiller.

I en valgkamp er alle partier opptatt av skole og utdanning og om hvordan elever skal klare seg gjennom hele skoleløpet. Det finnes forskning som viser skolebibliotekets potensial. Skolebibliotek som en ressurs i skolen er ikke en del av skolepolitikken. Politikere og skoleledelsen har lite kunnskap om hvordan et skolebibliotek skal brukes. Det er ingen felles norm som stiller krav til innholdet i et skolebibliotek. Det fører til at skolebibliotek i dag kan være ulike og gjør elevenes opplæring så forskjellig.

Satsing på skolebibliotek bør ikke avhenge av prioriteringer hos hver enkelt rektor. Det er ikke godt nok. Vi oppfordrer sittende (og kommende utdanningsministre), rektorer og lokalpolitikere til å satse på skolebibliotek.

Norsk Bibliotekforening v/ generalsekretær Ann Berit Hulthin
Foreningen !les v/nestleder Vibeke Røgler