Seminar: Se, les og del!

I forkant av Se og les-konferansen 6.-7. februar inviterer Foreningen !les lærere og bibliotekarer i grunnskolen (og den videregående skolen) til et praktisk litteraturseminar.

Skrevet desember 20, 2017 i Formidling, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

SE, LES OG DEL!

Hvilke muligheter og utfordringer er knyttet til litterære samtaler i klasserommet, og hvordan får vi elever til å mene noe om litteratur?

Tid: 5. februar 2018 klokken 1200-1600
Sted: Bergen Offentlige Bibliotek
Påmelding her

Program:
1200 Velkommen og om Foreningen !les

1215 Litterære samtaler
Hvilke muligheter og utfordringer er knyttet til litterære gruppesamtaler i norskundervisningen? I denne seminardelen får vi presentert forskning fra ulike trinn i utdanningsløpet, diskutert disse i lys av egne erfaringer og gjennomført korte samtaler og refleksjoner om litterære tekster.

Av Aslaug Fodstad Gourvennec, førsteamanuensis ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking.

1300 Pause
1315 Litterære gruppesamtaler av Aslaug Fodstad Gourvennec fortsetter.
1400 Pause

1415 Samtalestarter
Forutsetningen for en god samtale er at elevene føler seg fri til å mene hva de vil. Men hvordan får vi elever til å mene noe om litteratur? Med utgangspunkt i Guri Fjeldbergs artikkel, «Hvordan få barn og ungdom til å mene? – Ti spørsmål som setter samtalen i gang» fra den kommende publikasjonen «Inn i litteraturen. Ut i samfunnet» av Foreningen !les, vil vi diskutere hva som gir de mest fruktbare samtalene om elevenes leseopplevelser.

1500 Pause

1515 Formidling
Det finnes en rekke barne- og ungdomsbøker om dystre emner og kontroversielle temaer. Hvordan bruker man slike bøker i klasserommet, og hvilke hensyn bør vi ta i formidlingen av bøker med utfordrende temaer?

Av Guri Fjeldberg, litteraturkritiker i Bergens Tidende og hos Barnebokkritikk.

1600 Slutt

Aslaug Fodstad Gourvennec er førsteamanuensis ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking ved Universitetet i Stavanger. Hun har nylig levert doktoravhandlingen «Det rister litt i hjernen»: En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis.

Guri Fjeldberg er utdannet norsklærer, journalist og vaktmester, og har en mastergrad i barnelitteratur fra universitetet i Newcastle. Hun er litteraturkritiker i Bergens Tidende og hos Barnebokkritikk, og har i en årrekke turnert norske klasserom med sine anmelderkurs.

Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997. Foreningen !les er blant Norges fremste formidlere av litteratur til barn, ungdom og voksne, og står bak prosjekter som bl.a. tXt-aksjonen, Ungdommens kritikerpris, Uprisen, Bokslukerprisen og Tid for ti. Foreningen !les mottok i 2017 bokbransjens hederspris, Gullegget, og ble nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) 2018. Les mer på www.foreningenles.no

Kontakt:
Ole I.B. Storø