Samtidslitteratur til 200 000 elever

I disse dager sender Foreningen !les ut tre aktuelle antologier til nær 200 000 elever på mellomtrinnet, ungdomsskolen og i videregående skole. Antologiene inneholder smakebiter fra et bredt utvalg av nyere norske og oversatte bøker innen ulike sjangre.

Skrevet september 12, 2017 i Barneskole, Bibliotek/lærer, Nyheter Legg inn kommentar

Bokslukerprisen er en leselystaksjon på 6. trinn i norsk skole. 35 000 elever leser, vurderer og stemmer over ti ulike utdrag fra norske skjønnlitterære bøker skrevet for aldersgruppen 10-12 år. De fem beste utdragene utgjør superfinalistene til Bokslukerprisen. Fem juryklasser vil få oppdraget med å lese disse fem bøkene fra perm til perm og kåre en vinner. Les mer på bokslukerprisen.no

tXt-aksjonen er Norges største og eldste leseaksjon i ungdomsskolen. Over 120 00 elever deltar i aksjonen som har pågått siden 1997. Alle påmeldte får en antologi med utdrag fra nyere norske og oversatte skjønnlitterære bøker. Les mer på txt.no

Rein tekst er en leseaksjon i den videregående skolen. 35 000 elever mottar en antologi med smakebiter fra nyere norske og oversatte utgivelser innen skjønnlitteratur og sakprosa. Les mer her

Til alle aksjonen følger egen nettside med tekster, lydfiler, lærerveiledning, konkurranser og aktiviteter.