Sakprosasommer på NRK P2

Gjennom sommeren sender NRK P2 ti programmer med sakprosa som har vært med å forme Norge og nordmenn. Programmene er i samarbeid med Norsk faglitterær forfattter- og oversetterforening og ledes av Hans Olav Brenner. Hilde Slåtto i Foreningen !les deltar i programmet om sakprosa for barn og unge 8. juli.

Skrevet juni 26, 2017 i Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Lærer videregående, Nyheter Legg inn kommentar

Sakprosasommer: Hvilke sakprosabøker har vært med på å forme Norge og nordmenn? Følg med på NRK P2 i sommer. Jannicke Engelsen/jedesign.no

Hilde er redaktør for Faktafyk i Foreningen !les og skal samtale om sakprosa for barn og unge sammen med litteraturkritiker og lektor Gro Jørstad Nilsen og bibliotekar Anniken Bjørnes den 8. juli.

– Det var en morsom, lærerik og interessant prosess å orientere seg i det store mangfoldet av sakprosa som er skrevet for barn og ungdom fra 1945 og frem til i dag. Det er skrevet så mye bra!, sier Hilde.

– Vi satte sammen en liste på 25 titler, og ønsket å vise det store spennet og bredden i norske sakprosatitler for barn og ungdom. Og det synes vi at vi fikk til med et utvalg av helt nye titler som antologien Mensen til Bernhard Stokkes glemte skatt Geir den fredløse, legger hun til.

Listen ble sendt ut til NFFs medlemmer, som igjen stemte på de titlene som de mente var de viktigste fra krigen frem til nå. På topp fem er det både helt opplagte titler og kanskje noen overraskelser.

Programmene har sendetidspunkt lørdager kl 09.03. Sendeskjema er som følger:

24. juni: Kultur og underholdning
1. juli: Biografier og selvbiografier
8. juli: Sakprosa for barn og unge
15. juli: Krigshistorie
22. juli: Reiseskildringer
29. juli: Debatt og samfunn
5. august: Mat, drikke og håndverk
12. august: Essay
19. august: Lærebøker
26. august: Populærvitenskap, samfunnsvitenskap og humaniora

PS! Hvert program sendes i reprise påfølgende søndager og onsdager kl 13.03:

Les mer om sakprosaserien her.