Trude Lorentzen: Mysteriet mamma

Diskusjon og skriving

1. FØR:

Klassediskusjon
Trude Lorentzens mor begikk selvmord da datteren var 15 år gammel. I Mysteriet mamma leter hun etter svaret på hvorfor moren gjorde det. I utdraget er Trude på loftet for å pakke opp morens ting. Det fremkaller minner.

Trude Lorenzen er journalist og har gitt ut flere sakprosabøker. Mysteriet mamma er selvbiografisk sakprosa med en jeg-forteller. Forfatteren forteller om seg selv og hennes forhold til moren og til morens selvmord.

I denne sammenhengen kan det være fint med en samtale rundt det selvbiografiske, og om det å ta opp et tema som selvmord.

Diskuter med klassen hvilke forventninger de har til selvbiografisk tekst om selvmord.

– Hva vil det si å skrive selvbiografisk?
– Er det greit å skrive om sitt eget liv (eller deler av det) i en bok?
-Er det greit å skrive andre menneskers liv i en bok? Når er det ev. greit, når er det ikke greit?
-Skal journalister og forfattere skrive om selvmord? Hvorfor/hvorfor ikke?

2. UNDERVEIS:

Be elevene om å gjøre seg noen tanker mens de leser, og gjerne notere dem ned
-Hva forteller tingene på loftet om moren?
-Hva forteller de om Trude?
-Noe annet du legger merke til?

3. ETTER:

Klassediskusjon:
-Hvorfor tar hun opp dette nå? Er det noen erfaringer hun har gjort seg som gjør at hun ser annerledes på tingene?
-Faren til Trude sier: «Du kan rydde litt i tingene hennes – og rydde litt i deg selv»
-Hvorfor pakker hun opp morens ting nå – så lenge etter?
-Hvorfor tror dere hun er så opptatt av disse tingene?
-Hva forteller tingene vi omgir oss med om oss?
-Og hva sier tingene om tiden?
-Er det noe hun ser nå som hun ikke kunne se før?
-Hvordan kan et menneske som (tilsynelatende) har noe å leve for, ta livet sitt?
-Hvordan tror dere det er å vokse opp når man har opplevd noe sånt?
-Lorentzen skriver: «Jeg frykter at hun er i meg» Hva tror dere hun mener med det?
-Skal mediene skrive om selvmord? Hvorfor/hvorfor ikke?

Skriveoppgaver:
A) Medieomtale av selvmord. Selvmord har vært et tabubelagt emne. De senere årene har vi i mediene sett en større åpenhet rundt temaet. Reglene for omtale av selvmord i media ble endret i 2006, men det foregår en stadig debatt om dette.
Du kan finne innspill i debatten på nettsidene under:

Skal selvmord omtales i media? Skriv en sakprosatekst der du drøfter spørsmålet.

B) Trude Lorentzen skriver i Mysteriet mamma om hva morens etterlatte ting forteller om henne. Karl Ove Knausgård diskuterer i essayet Den brune halen hva tingene vi omgir oss med forteller om hvem vi er eller om hvordan vi ønsker å framstå. Skriv en selvbiografisk tekst som handler om hva ting/eiendeler kan fortelle om et menneske.

Oppgaven dekker følgende kompetansemål:

-lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (VG1)
-lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål (VG1)
-skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram, etter mønster av ulike eksempeltekster (VG1)
-gjøre rede for argumentasjonen i andres tekster og skrive egne argumenterende tekster på hovedmål og sidemål (VG1)
-lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer (VG2)
-skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster på hovedmål og sidemål (VG2)
-lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)
-skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser på hovedmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglige tekster (VG3)