Utdatert nettleser Det ser ut som du bruker en gammel nettleser. Faktafyk.no krever IE 8 og nyere versjoner av Internet Explorer. Last ned nyere nettleser her

Fremtidens araber

Riad Sattouf Minuskel Oversetter: Alexander Leborg 2015

Selvbiografisk tegneserie

Å bruke sitt eget liv som råmateriale er det ikke bare romanforfattere som gjør. Den selvbiografiske og dokumentariske tegneserien begynte faktisk veldig tidlig med dette og hadde sitt gjennombrudd på 1970/80-tallet.

Her kan du lese mer om historien om hvordan virkeligheten i tegneserien har tatt form.

Vil du vite mer? Her finner du boken Den dokumentariske tekneserien av Øyvind  Vågnes

Her er et knippe selvbiografiske og dokumentariske tegneserier:

9788202306328Maus: Historia til ein overlevande (2009) av Art Spiegelman.

Dette er historia om Vladek Spiegelman – ei historie om ein jødisk overlevande frå Hitlers Europa, og sonen hans som freistar å forstå sin eigen far, farens grufulle historie og Historia sjølv. Les mer her.

footnotesFootnotes in Gaza (2009) av Joe Sacco.

Boken handler om byen Rafah, som ligger helt sør på Gazastripen – midt i frontlinjen for konflikten mellom israelerne og palestinerne. Boken spenner over femti år, og starter med en blodig hendelse i 1956, da 111 palestinske flyktninger ble skutt av israelske soldater. Les mer her (engelsk).

visbildeservlet-1Persepolis (2000) av Marjane Satrapi.

Foreldrene til Marjane er overbeviste kommunister, og selv er hun oldebarn av Irans siste keiser. Hun gir et unikt innblikk i livet under det fundamentalistiske styret i Iran. Les mer her (engelsk).

Persepolis ble i 2007 filmatisert. Du kan se traileren under.

72ac8f2f289b8c1068ea162c48676c688defca943b3207a2c0d6d2dfHusfred (2007) av Alison Bechdel.

I denne selvbiografien i tegneserieform følger du Alison, som vokser opp med en far som er kjølig og distansert, og en homofil som aldri har kommet ut av skapet. Da Alison begynner på college, skjønner hun at hun er lesbisk, og når hun forteller dette til foreldrene, utløser betroelsen et ras av andre avsløringer. Les anmeldelser av boka her.

jeg-rene-tardiJeg, René Tardi (2015) av Jacques Tardi.

René Tardi, stridsvognfører i den franske hæren, havner helt i begynnelsen av annen verdenskrig i tyskernes fangenskap og blir plassert i leiren Stalag II B i Pommern. Han blir en av flere titusener av franske krigsfanger som først i 1945 kunne vende hjem. Les mer her.

forsidehitler-2-420x323Hitler, Jesus og Farfar (2007) av Lene Ask.

Rammen rundt historien er hennes religiøse oppvekst i ”bibelbeltet” på Sør-vestlandet, og hennes leting etter den forsvunne farfar som var tysk soldat i Norge under krigen. Med dette utgangspunktet lager hun en personlig oppvekstskildring om søken etter identitet og noe å tro på. Les mer her.

172313-39eb6ff832fa47ecbed8778b3903c70eMunch (2013) av Steffen Kverneland.

Munch er en biografi i tegneserieform. Framstillingen er gjort på bakgrunn av sitater fra Munchs egne skrifter og samtidige skildringer fra Munchs liv og karriere. Les mer her.