Kristian Hammerstad: Trigrammaton

FØR:

Trigrammaton er en tegneserie.
– Leser dere tegneserier? Hvilke?
– Hvilke andre tegneserier kjenner dere til?
Finn ev. beskrivelse og eksempler på tegneserier/science fiction i bonussporet på https://foreningenles.no/reintekst/.
– Har dere forslag til undersjangre, innen tegneseriesjangeren?

I tillegg til å være en sjanger er utdraget merket med sjangerbetegnelsen science fiction.
– Hva forbinder dere med denne sjangeren?

– Hva tror dere tittelen betyr?
– Hva synes dere om forsiden?
– Liker dere den visuelle stilen? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Hvilke forventninger har dere til en tegneserie som Trigrammaton?

UNDERVEIS:

Noter stikkord til teksten. Det kan være stikkord til:
– Noe som overrasker dere
– Noe som vekker følelsene deres

ETTER:

1. Samtale om utdraget
Klassediskusjon

Snakk om utdraget med utgangspunkt i elevenes opplevelse av teksten og i de stikkordene de tok under lesingen. Snakk også om i hvilken grad utdraget innfridde forventningene til en thriller.

La samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på svarene til elevene – da opplever de at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.

Hvis ønskelig kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål også inngå i diskusjonen av utdraget:

– Hvilket inntrykk får dere av stedet Agnes og Anton har kommet til?
– Hvilke deler av tekst og bilder er det som bidrar til å gi dere dette inntrykket?
– Hva tror dere kan ha skjedd?
– Hvor tror dere soppen kommer fra?
– Hvilket inntrykk får dere av den gamle mannen?
– Hva tror dere skjer videre?
– I hvilken grad er dette science fiction?
– Er det andre undersjangrer som dere mener det kan være relevant å trekke frem, som f.eks. detektivroman, zombie-fortelling, grøsser eller liknende? Begrunn svaret.
– Hva betyr det for leseopplevelsen at det er brukt helsidesbilder?

Når dere har diskutert teksten, kan dere foreta en vurdering.

2. Vurdering

a. Finn argumenter
Gruppearbeid

Del elevene inn i mindre grupper og la dem snakke om hva de synes er bra og/eller dårlig med teksten, og hva de eventuelt synes kunne vært bedre.

Be dem lage en liste over de tingene som er med på å gjøre teksten god (argumenter for), og en liste over ting som trekker ned (argumenter mot). Be elevene skrive så mange fordeler og ulemper som de klarer.

b. Vurdering i hel klasse

Klassesamtale
La gruppene fortelle hva de har kommet frem til.

Klassen vurderer begrunnelsene og noterer de beste argumentene for og mot på tavlen, for eksempel fem gode argumenter for og fem gode argumenter mot.

Hvis klassen har gjennomført opplegget om litterær kvalitet, kan argumentene med fordel sammenliknes med de 5-10 kriteriene fra denne oppgaven og diskuteres: Henger argumentene sammen? Kan de kombineres? Støtter de hverandre eller trekker de i ulik retning?

Til slutt oppfordres elevene til å gi uttrykk for om de får lyst til å lese resten av boken? Hvorfor/hvorfor ikke?

Send gjerne inn meningene deres ved å klikke på boksen «Våre meninger om utdraget» som finnes under utdraget på nettsidene til Rein tekst. Vi setter stor pris på alle tilbakemeldinger og bruker bl.a. meningene deres i arbeidet med å sette sammen neste års antologi.

Opplegget over egner seg hvis elevene skal skrive en bokanmeldelse.

Ekstraoppgaver:

a. Skriv en anmeldelse
Lån Trigrammaton på biblioteket, les den og skriv en anmeldelse. Du finner hjelp til å skrive anmeldelsen her.

b. Skriv videre
Skriv hva du tror vil skje videre i historien. Hvor tar mannen dem med hen? Hvorfor angrep han dem? Hva er årsaken til de voldsomme utslagene Anton får på sin E.M.F?

c. Lag en boktrailer.
Lag en boktrailer der du/dere presenterer Trigrammaton ved hjelp av bilder, lyd/musikk og tekst. Videoen kan vare opp til to minutter, men de beste boktrailerne er ofte korte og poengterte med en varighet på under ett minutt.
Her og her er noen eksempler på boktrailere, og her er en oppskrift på hvordan du kan gå frem. Veiledningen er laget i samarbeid mellom Ubok, Leser søker bok og Foreningen !les og har form av fem korte filmsnutter som på en pedagogisk måte tar opp hvordan man kan gå frem for å finne bilder og lyd; hva som er lov å bruke; og hvordan man samler det hele i Windows Media Player.

Denne oppgaven dekker flere kompetansemål, blant annet disse:

• Lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål (VG1)
  • Skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster på hovedmål og sidemål (VG2)
  • Skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser på hovedmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglige tekster (VG3)