Jason Timbuktu Diakité: En dråpe midnatt

FØR:
Klassesamtale.

Snakk om forsiden, tittel og ingress.
– Hvilke tanker setter parateksten i gang?
– Hvordan forstår dere tittelen?
– Hvilke sammenhenger ser dere mellom tittel og ingress?

På forsiden av boka står det familiebiografi.
– Hva forstår dere ved denne betegnelsen?
– Hvordan vil dere sammenlikne denne betegnelsen med tilgrensende sjangrer som biografi og selvbiografi?

I Rein tekst er boka kategorisert som personlig sakprosa.
– Hvilke forventninger har dere til en bok i denne sjangeren?
– Hvilke likheter og forskjeller ser dere mellom de to betegnelsene familiebiografi og personlig sakprosa?

– Er det noen som kjenner forfatteren/artisten Timbuktu?
– Hva betyr det for de forventningene dere har til teksten?

Finn ev. flere eksempler på sjangeren i bonussporet her.

UNDERVEIS:

Be elevene ta notater mens de leser. Det kan være:

– Noe som gjør inntrykk på dem
– Noe de synes er overraskende
– Noe de kjenner seg igjen i
– Noe de synes er vanskelig å forstå, virker rart eller ulogisk.

ETTER:

1. Del den umiddelbare leseopplevelsen
Gruppearbeid.

La elevene få sitte i par eller mindre grupper og gi dem anledning til å dele, diskutere, sammenlikne og reflektere over leseopplevelsene/setningene sine.
I tillegg kan de få i oppdrag å velge ut et par ting som de ønsker å snakke om i plenumsdiskusjonen.

2. Samtale om utdraget
Klassediskusjon

Snakk om utdraget med utgangspunkt i elevenes opplevelse av teksten og de notatene de tok under lesingen.

La samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på svarene til elevene – da opplever de at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.

Hvis ønskelig kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål også inngå i diskusjonen av utdraget:

– Hva synes du om måten jeg-fortelleren reagerer på når faren hans begynner å fortelle?
– Hvordan oppfatter dere forholdet mellom far og sønn? Begrunn svaret ved å vise til teksten.
– Er det ting ved dette forholdet som dere kjenner igjen fra forholdet til deres foreldre?

– Hvorfor tror dere Timbuktu har valgt å ta med den historien som faren forteller?
– Er historien til familien din viktig for hvordan du lever livet? Og for hvordan du oppfatter deg selv?

– Hvordan opplever dere farens fokus på de fine og dyre Church’s-skoene?
– Er dere enige i at utseende har betydning for den respekt man møtes med av omverdenen?

Sammenlikn med måten hiphop-generasjonen kler seg på.
– Hvilke likheter og forskjeller ser dere?

– Hva vet dere om forholdet mellom svarte og hvite i dagens USA?
– Tror du at det som beskrives i utdraget kunne skjedd i dag?
– I hvilken grad mener du at beskrivelsen av forholdet mellom svarte og hvite i 60-tallets USA er relevant for dagens USA? Og for svarte i andre deler av verden? I Skandinavia?

– Hvorfor tror dere at faren ønsker å bli begravet i USA?

I utdraget snakkes det en del om rasisme.
– Hvordan vil dere definere rasisme?
– Hva snakker vi om når vi sier at noen er «svart» og noen er «hvit»? Er det noe mer enn hudfarge?
– Har alle like store muligheter i «The Land of the Free»? Har en svart gutt som vokser opp i Georgia f.eks. like muligheter som en hvit gutt fra Oklahoma eller California?

Debatter om rasisme og propaganda har fått fornyet aktualitet i en amerikansk sammenheng pga. den seneste politiske utviklingen i USA. Dersom dere ønsker å åpne for en slik diskusjon, kan kanskje følgende lenker inngå:
https://www.nrk.no/urix/xl/_-vi-hvite-ma-rive-med-rasismen-vi-har-bygget-opp.-1.13660412
https://www.dagbladet.no/nyheter/trump-fordommer-ku-klux-klan-og-nynazister-og-rasisme-er-ondskap/68591246
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Qv7jP/Medienes-dekning-av-Trump-minner-om-propaganda-Goebbels-spoker-i-Akersgata–Helge-Luras
https://www.dagbladet.no/kultur/donald-trump-presenterte-ekte-nyheter—helt-klart-elementer-av-propaganda/68574484
http://www.huffingtonpost.com/jefferson-morley/francis-scott-key_b_1645878.html

Utdraget fra En dråpe midnatt kan også med fordel brukes som forberedelse til å delta i Fritt Ord-konkurransen 2017-2018 der temaet er propaganda. Diskuter i fellesskap forbindelsene mellom utdrag og tema: I hvilken grad kan propaganda-begrepet få frem nye aspekter ved utdraget? Er det noen av personene i utdraget som prøver å påvirke andre ved å gi en «ensidig fremstilling av informasjon» (jf. Wikipedias definisjon av propaganda-begrepet)? Fremmer utdraget fra En dråpe midnatt for eksempel et bestemt syn på forholdet mellom svarte og hvite, eller kan det sies å være en motvekt mot andre stemmer som uttrykker propaganda – i amerikansk historie, samtid eller liknende? Har sjangeren personlig sakprosa noe å si i denne sammenhengen? Og hvordan påvirker diskusjonen av utdraget fra En dråpe midnatt elevenes forståelse av propaganda-begrepet?
Etter arbeidet med utdraget anbefaler vi å legge til rette for at alle elevene i klassen kan få delta i Fritt Ord-konkurransen 2017-2018.

Ekstraoppgave

Skoleåret 2017-2018 har stiftelsen Fritt Ord en konkurranse der alle elever i videregående skole oppfordres til å bidra. Tema for konkurransen er Propaganda.

En dråpe midnatt er et av flere utdrag i årets Rein tekst-antologi som egner seg godt som utgangspunkt for å delta i Fritt Ord-konkurransen, for eksempel ved å legge til rette for en refleksjon over i hvilken grad propaganda er et relevant begrep å bruke i forbindelse med utdraget. Du kan også velge å bare la deg inspirere av teksten tema eller måten den er bygd opp på.

Skriv en tekst eller lag en medieproduksjon om propagandaens mange ansikter og send inn ditt bidrag i Fritt Ord-konkurransen. Da har du muligheten til å vinne førstepremien på 20 000 kr.
Du kan lese mer om konkurransen her.
Fristen for å levere er 1. mars 2018.

Denne oppgaven dekker flere kompetansemål, blant annet disse:

– Lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål (VG1)

– Skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster på hovedmål og sidemål (VG2)

– Skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser på hovedmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglige tekster (VG3)