Carson McCullers: Hjertet er en ensom jeger

FØR:

Utdraget fra Hjertet er en ensom jeger av Carson McCullers er en amerikansk klassiker.
– Hvorfor skal vi lese klassikere?
– Hva tenker dere når dere hører at det er en «amerikansk klassiker»?
– Hva vet dere om 30-tallets USA?
– Hvordan forstår dere uttrykket den amerikanske drømmen?
– Hvorfor tror dere at boken blir oversatt nå?

Se på forsiden av boka.
– Hvilket inntrykk får dere av personen på bildet?

– Liker dere tittelen? Hvorfor/hvorfor ikke?
– I hvilken grad synes dere at det er sammenheng mellom bildet på forsiden og tittelen på boka?

UNDERVEIS:

Be elevene notere stikkord i en leselogg mens de leser. Det kan være:
– Noe de synes er vanskelig å forstå, virker rart eller ulogisk.
– Noe som beskriver fortelleren

ETTER:

1. Samtale om utdraget
Klassesamtale

Snakk om utdraget med utgangspunkt i elevenes opplevelse av teksten og i de stikkordene de tok under lesingen. La samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på svarene til elevene – da opplever de at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.
Hvis ønskelig kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål også inngå i diskusjonen av utdraget:

– Hva mener dere at denne teksten handler om?
– Er det sider ved teksten dere ikke forstår?
– Hvilket inntrykk får dere av Mick?
– Hva tror dere hun drømmer om/lenges etter?
– Hvorfor kan hun ikke si det?
– Hvordan vil dere beskrive forholdet mellom Mick og faren?

Beskriv med deres egne ord hva det er hun forstår om ham.
– Hva er det – ifølge dere – som fremkaller denne forståelsen?
– Hva mener dere fortelleren har å si for fremstillingen av handlingen og av de ulike personene?
– Hvordan tror dere at dette hadde endret seg, hvis det var en annen forteller, f.eks. en jeg-forteller?
– Hvordan tror dere faren opplever denne kvelden?

– Drømmene til Mick er knyttet til musikk. Hva er det som får dere til å drømme?
– Har dere drømme som dere ikke kan dele med foreldrene deres?
– Har dere noen gang hatt en følelse av at noe er annerledes, uten å kunne sette fingeren på det?

– Hvordan tror dere det var å være tenåring i 30-tallets USA?
Sammenlikn med situasjonen i Norge i dag.
– Hvilke likheter og forskjeller vil dere trekke frem?
– Hva forstår dere ved uttrykket «den amerikanske drøm»?
– I hvilken grad mener dere at «den amerikanske drøm» er relevant for norsk ungdom i dag?

Sammenlikn med det bildet av USA som kommer frem i utdraget fra Uthengt.
– Finnes det et «amerikansk mareritt»? Hva er det i så fall?
– I hvilken grad er Mick (i Hjertet er en ensom jeger) og Justine Sacco (i Uthengt) offer for et mareritt?

– Hvordan tror dere det går med Mick videre?
– I hvilken grad synes dere at tittelen, Hjertet er en ensom jeger, passer til utdraget?

2. Vurdering i hel klasse
Klassediskusjon

La til slutt elevene få vurdere teksten.

– Hva synes dere om utdraget fra «Hjertet er en ensom jeger? Begrunn svaret.

Send gjerne inn meningene deres ved å klikke på boksen «Våre meninger om utdraget» som finnes under utdraget på nettsidene til Rein tekst. Vi setter stor pris på alle tilbakemeldinger og bruker blant annet meningene deres i arbeidet med å sette sammen neste års antologi.

 

Skriveoppgaver:

a. Fortell fra farens synsvinkel
Les samtalen mellom Mick og faren på nytt. Skriv deretter scenen fra farens synsvinkel for å få frem hvordan han opplever det som skjer.

b. Skriv videre
Hva tror dere skjer med Mick? Tror dere det går bra med henne?

 

Denne oppgaven dekker flere kompetansemål, blant annet disse: 

– Lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål (VG1)

– Skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster på hovedmål og sidemål (VG2)

– Skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser på hovedmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglige tekster (VG3)