Quizen på Lillehammer 2018

Her er spørsmålene fra barne- og ungdomsbokquizene Foreningen !les arrangerte i samarbeid med Norsk Litteraturfestival på Lillehammer onsdag 30. mai 2018.

Skrevet juni 1, 2018 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

Kunnskapstørst: Quizmasterne Stig Elvis Furset (t.v.) og Bjørn Ingvaldsen kjøler seg ned like før kampstart. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les

1.
a) Kva navn får du om du leser Sivle baklengs?
b) I 1956 spelte Elvis inn songen Old Shep. Songen skildrar kameratskapet mellom ein gut og ein hund. Guten må ein dag skyte hunden. I kva bok av Per Sivle har vi eit liknande handlingsforløp?

2.
a) Nylig avdøde Jon Michelet ga i 1987 og 88 ut en ungdomsroman i to bind der tittelen viser til en person fra en viss nasjon i en luftig aktivitet. Hva er tittelen?
b) Mange forbinder også Jon Michelet med avisa Klassekampen og Rød Valgallianse. En tidligere leder av RV har også vært leder av Foreningen !les. Hva heter vedkommende?

3.
Både boka og Netflix-serien «13 gode grunner» er særs omdiskutert på grunn av skildringa av sjølvmord. Kva heiter forfatteren som har skrive boka?

4.
a) Jon Michelet fikk i 1981 Rivertonprisen. Flere andre Rivertonprisvinnere har også gitt ut barnebøker. 1980s prisvinner ga i 1990 ut «Pelle Maradonna». Hva heter forfatteren?
b) 2012s prisvinner ga i 2017 ut «Operasjon sjørøver». Hva heter denne forfatteren?

5.
a) Tone Almhjell debuterte i 2013 med fantasyromanen «Vindeltorn». Men den kom faktisk ut på engelsk før den kom på norsk. Kva er den engelske tittelen på boka?
b) Kven omsette boka frå norsk til engelsk, i tillegg til Tone Almhjell?

6.
a) Denne forfatteren fikk i 2016 Bokhandlerprisen for ei voksenbok. Debuten var derimot med barneboka «Pelle-Ragnar i det gule huset». Hva heter forfatteren?
b) Maja Lunde fikk Bokhandlerprisen i 2015 for «Bienes historie». Samme år ga hun ut første bind i en triologi for barn. Hva er serietittelen for disse bøkene?

7.
Hvilken av desse titlane har flyktningproblematikk som eitt tema?
«Apetryne» av Atle Hansen
«Sommer i Norge» av Taran Bjørnstad
«Stjålet venn» av Ingelin Røssland

8.
a) Mer Maja Lunde: Maja Lunde ga i 2012 ut ei bok som handler om å flykte fra nazistene under krigen. Hva het boka?
b) I 2017 kom det ut ei bok om ei jente som ikke flykter, men gjemmer seg i veggen. Hvem skrev denne boka?

9.
Bjørn Sortland er ein av forfattarane bak serien «Kepler 62». Kva heiter den andre forfattaren?

10.
a) Hvilken forfatter skrev boka «Rumpemelk fra Afrika», utkommet i 2012?
b) En forfatter har skrevet om hvordan det er å vokse opp med én oldemor i Norge – og én i Gambia. Hva heter denne forfatteren?

11.
Under er fem bilder fra ulike tegneserier/grafiske romaner. Vi skal fram til tittel på bok, og navn på forfatter og illustratør/tegner.

12.
a) Gyldendal Tiden ga i 1984 ut boka «En robot i rommet». Hvem skrev boka?
b) Ektefellen til denne forfatteren var på slutten av 1970-tallet formann i Ungdomslitteraturens Forfatterlag. Hva heter vedkommende?

13.
Bjørn Rørvik og Ragnar Aalbu sin serie om Purriot er blitt adoptert til operaformatet. Kva heiter operaen, og kven har komponert musikken?

14.
En annen av Ungdomslitteraturens Forfatterlag formenn har en sønn som oppnådde oppmerksomhet i bl.a. Sveits og Østerrike for ei bok om et intellektuelt fag. Hva het formannen, hva heter sønnen og hva er den norske tittelen på den nevnte boka?

15.
Jessica Schiefauer har vunne den svenske August-prisen to gonger. Begge vinnartitlane er omsett til norsk. Kva heiter dei?

16.
a) Asbjørn Rydland fikk Uprisen 2017. Hva hetere boka?
b) Samme forfatter fikk i 2012 Fabelprisen for en bokserie. Hva er serietittelen?

17.
a) Kva heiter stripeserien som Ida Neverdahl har publisert i Norsk Barneblad?
b) Kven skreiv og illustrerte «Vangsgutane»?

18.
To nestorer ga i 2015 ut bildeboka «Noen ganger har du helt rett». Hvem skrev og hvem illustrerte?

19.
a) Kva såkalte hus består Galtvorts skole for hekseri og høyere trolldom av?
b) I hvilken Harry Potter-roman blir Sirius Svart nevnt for første gong?

20.
a) Hvem har gitt ut boka «Når morgonfrosken syng»?
b) Vedkommende forfatter har en sønn som er både forfatter og musikker. Han har bl.a. skrevet om «Heavykatten». Hva heter denne sønnen?

21.
Kva heiter den første og den siste barne- og ungdomsboka til Bjørn Ingvaldsen?

22.
Under er fem omslag. Vi skal ha tittel på bok og navn på forfatter.

SE FASITEN HER