Quiz i barne- og ungdomslitteratur

Det er duket for nok en quiz i barne- og ungdomslitteratur under Litteraturfestivalen på Lillehammer. Vi tok en prat med de hardtarbeidende quizmasterne.

Skrevet mai 7, 2014 i Bibliotek/lærer, Nyheter Legg inn kommentar

Godt forberedt: Quizmasterne Stig Elvis Furset (t.v.) og Bjørn Ingvaldsen har brukt tiden siden forrige quiz fornuftig og lover bedre kondisjon i år enn tidligere. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Quizen er i samarbeid med Litteraturfestivalen og Foreningen !les. Den arrangeres onsdag 21. mai kl 21.00 i Holbølsalen, Kulturhuset Banken. Påmelding til pegasus@litteraturfestival.no eller på festivalkontoret.

Quizmasterne Bjørn Ingvaldsen og Stig Elvis Furset er, ifølge dem selv, i rute.

Ja, Stig Elvis og Bjørn, klart for ny quiz i barne- og ungdomslitteratur. Den tredje i rekken. Vi kan vel si at quizen nå er en etablert programpost under Litteraturfestivalen?

Bjørn: Til de grader, jeg får ofte følelsen av at dette er det viktigste arrangementet på hele festivalen. Jeg har sett at en del har brukt Facebook til å sette sammen lag for mange måneder siden.

Stig Elvis: Etablert, og snart også tradisjonsrik.

Første året klaget noen på vanskelige spørsmål og feil vinner ble utropt. I fjor kom kulturministeren for å dele ut pokal til vinnerlaget. Hva kan vi forvente oss i år?

Bjørn: Tumulter i gatene og direkte overføring til storskjermer i ledende kultur- og litteraturhus over hele landet. I tillegg kommer en del ambassader og sjømannskirker til å streame arrangementet.

Stig Elvis: Det stemmer. Det verkar som ein del av tradisjonen til quizen kjem til å bli at den er full av uventa hendingar. Så å svare på spørsmålet er å ta vekk noko av spenninga.

Forlagssjef i Aschehoug, Sverre Henmo, måtte i fjor overgi quiztronen til blant andre forfatter Bjørn Sortland. Hvilken betydning vil tronskiftet få for årets quiz?

Bjørn: Antagelig at vi vil få en vinner i år også. Et tips bør være at Henmo og Sortland i år stiller lag sammen.

Stig Elvis: Sverre Henmo har eiterkvart fått legendestatus som både dårleg tapar og vinnar, så eg reknar med at laget hans mobiliserer. Med tronskiftet vandra dessutan pokalen frå Aust- til Vestlandet på lagkapteinsnivå. Kanskje det i år er Trøndelag eller Nord-Noreg sin tur? Ragnfrid Trohaug var jo svært aktiv på protestfronten i fjor. Slepp ho det i år? Mykje kan skje.

Hvilke tips vil dere gi til deltakerne?

Stig Elvis: Eit generelt tips når ein setter saman eit lag til quiz, uansett sjanger, er å ha variert ekspertise i laget.

Bjørn: Tenk tverrfaglig. Sett sammen lag der man legger vekt på stor spredning når det gjelder litterære preferanser, utdannelse, geografisk spredning, alder, kjønn, etnisk opphav og yrkesbakgrunn.

Som quizmastere er det sikkert et enormt press i forkant av konkurranser. Hvordan er forberedelsesfasen deres?

Stig Elvis: For å seie det slik: viss Brann-spelarane hadde  førebudd seg like godt til kampar som vi gjer til quizen ville dei toppa tabellen.

Bjørn: For min del blir det daglige joggeturer, mye spabehandling og meditasjon. Jeg har også hatt flere studieopphold i utlandet for å studere quizteknikk, og foretatt mange besøk på asiatiske litteraturfestivaler.

Nevn tre gode grunner til at folk bør kjenne sin besøkelsestid i Holbølsalen i Kulturhuset Banken onsdag 21. mai klokken 21.

Stig Elvis: Ein: stemningen. To: overraskelsane. Tre: quizmasterane.

Bjørn: Dette handler om prestisje. Man er død i barne- og ungdomsboksammenheng om man ikke deltar på denne quizen. Man må bare vise seg der. Dessuten er stemningen god og alle som deltar får anledning til å få autografen til Stig Elvis.

Hvordan er ståa i norsk barne- og ungdomslitteratur i dag? Noen vi bør være spesielt oppmerksomme på?

Bjørn: Det har aldri kommet ut flere gode barne- og ungdomsbøker enn i dag. Vi er rett og slett inne i en gullalder når det gjelder norsk barne- og ungdomslitteratur. Deltagerne på quizen bør spesielt være oppdatert på nålevende barnebokforfatter, de som er døde de siste femti årene, nålevende og kommende ungdomsbokforfattere, illustratører og oversettere. Det er også viktig å være oppdatert på utenlandske forfattere fra de førti største språkområdene samt all europeisk barne- og ungdomslitteratur.

Stig Elvis: Eg seier som kona mi: «En kan ikke annet enn klage». Neidå, ståa er god, den. At fleire av biletbokforfattarane held internasjonalt nivå har vi visst lenge. Og så skjer det svært spennande ting på fantasyfronten. At ikkje Odinsbarn av Siri Pettersen vart nominert til dei tyngste prisane, som Tarjei Vesaas` debutanpris, er ei like stor skandale som at Landet under isen av Lars Mæhle vart nulla av Kulturrådet i 2009. For øvrig var fjoråret eit uvanleg godt debutantår.

Hvilken barne- og ungdomsbokforfatter ville dere ha tatt med dere til en øde øy?

Bjørn: Lars Monsen. Helt klart. Han har riktig nok ikke skrevet barne- eller ungdomsbøker, men er et førstevalg på ei øde øy.

Stig Elvis: Det finst berre ein Bjørn Ingvaldsen.

Hvilken barne- eller ungdomsbok ville dere stått fast i heisen med?

Bjørn: Barnas store heisreparasjonsbok.

Stig Elvis: For å gjere klaustrofobien komplett: Darlah av Johan Harstad.

Hva leser dere akkurat nå (4. mai)?

Stig Elvis: Buskerud fylkesbibliotek arrangerer Ungdomsbokgilde kvar haust, så eg er begynt å lese meg opp på det. Der skal eg sjekke ut kva slags ulumskheiter Jan Tore Noreng har pønska ut i boka Skyggefødt.

Bjørn: Solkongen av Lars Joachim Grimstad.