Spørsmål og svar

Lurer du på noe angående poesislam? Vi håper du finner svarene du ønsker her.

Premie: Her mottar norgesmester for 2011, Sarah Ramin Osmundsen, pokal og reisegavesjekk fra programleder Elling Borgersrud. Deltaker Guro Sibeko (t.h.) applauderer. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Skulle du mot formodning ikke finne de svarene du leter etter, ta kontakt med oss i Foreningen !les på: les@foreningenles.no eller telefon 22 400 600.

Hvem kan delta?

I NM i poesislam kan alle som vil delta. Vi ønsker oss en blanding av etablerte forfattere og amatører. Du trenger ikke å ha noen erfaring med dikt for å bli med. Elever i videregående skole oppfordres spesielt til å delta. Deltakerne i NM må ha tilhold til Norge siden, ja, det er et NM.

Hvordan foregår en poesislam-konkurranse?

Deltakerne fremfører en tekst og konkurrerer om publikums gunst. Programlederen velger ut fire eller fem juryer fra salen, og disse skal gi poeng (på en skala fra en til ti med en desimal) på bagrunn av den enkelte deltakers tekst og opptreden. Deltakerne trenger ikke å begrense seg til bare å fremføre dikt. Noveller, anekdoter, vers, rap og det meste annet ønskes velkommen på scenen! Det eneste vi krever er at teksten skal være egenprodusert , og at den skal være på norsk.

Hvordan melder jeg meg på?

Du kan melde deg på lokale arrangement. Gjennom disse lokale delfinalene kan du videre kvalifisere deg til NM-finalen i Oslo. Ta direkte kontakt med de ulike delfinalene, se her for nærmere informasjon, eller kontakt oss i Foreningen !les på les@foreningenles.no eller telefon 22 400 600.

Hvordan kan man bli arrangør?

Alle som vil kan søke om å arrangere en lokal konkurranse. Skoler, fritidsklubber, bibliotek og foreninger av alle slag kan i utgangspunktet arrangere poesislam. Dersom du har lyst til å være tilskuer eller deltaker og ikke vet om noe lokalt arrangement i nærheten av deg, kan du kontakte oss i Foreningen !les på les@foreningenles.no eller telefon 22 400 600. En oversikt over de planlagte arrangementene finner du under Delfinaler i venstre marg. Her finner du også historikk fra tidligere finaler.

Hvor og når vil finalene foregå?

Delfinalene går av stabelen under ulike litteraturfestivaler og kulturarrangementer rundt om i landet. Vi har delt opp landet i seks regioner og vinnerne fra hver delfinale møtes til hovedfinale i Oslo. En oversikt over de planlagte arrangementene finner du under Delfinaler i venstre marg.

Hvor mye koster det?

Det koster ingenting å delta på i poesislam. Finalen er åpen og gratis for publikum, men har du tenkt å være publikum, anbefaler vi deg å møte opp tidlig, fordi det alltid er fullt hus!

Hva er premien til vinneren?

For uten om heder og ære, vinner norgesmesteren en reisesjekk på 10 000 kroner, en bokpakke og en skinnende ny pokal med lokk.