Utdeling av Uprisen 2017

Torsdag 1. juni klokken 1300 deles Uprisen – årets ungdomsbok ut i Festsalen i Kulturhuset Banken på Lillehammer. Uprisen arrangeres av Foreningen !les i samarbeid med Norsk Litteraturfestival på Lillehammer og Den kulturelle skolesekken.

Skrevet mai 29, 2017 i Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse, ungdom, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

Pressemelding fra Foreningen !les 29. mai 2017
Kontakt: Bjarte Bakken, tlf.: 975 69 190

– Siden oppstarten i august i fjor har over 1000 ungdomsskoleelever lest, anmeldt og diskutert norsk ungdomslitteratur. Siden januar har juryklassene fordypet seg i de fem nominerte bøkene. Det blir spennende å se hvilken bok som blir ungdommens favoritt, sier prosjektleder for Uprisen i Foreningen !les, Bjarte Bakken.

De nominerte er:
Tom Kristensen: Jakten (World of spycraft 2). Cappelen Damm
Sigbjørn Mostue: Når historien slutter (I morgen er alt mørkt 3). Cappelen Damm
Vera Voss: Hyper (De4-serien). Kagge
Asbjørn Rydland: Galderstjerna. Samlaget
Tore Aurstad: Fangarmer. Cappelen Damm

Juryklassene er:
Fjordtun skole (Finnmark)
Løten ungdomsskole (Hedmark)
Rygge ungdomsskole (Østfold)
Sagatun skule (Sogn og Fjordane)
Sunnland skole (Sør-Trøndelag)