PM: NRK Superleser besøker superlesere

Juryklassene i Bokslukerprisen får i disse dager besøk av Kristine Magnesen fra NRK Super.

Skrevet desember 9, 2014 i Barneskole, Bibliotek/lærer, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

SuperKrisMagnesen er en ivrig leser. I forrige uke og denne uken skal hun møte juryklassene på 6. trinn for å snakke om lesing og motivere elevene til å ta fatt på de nominerte bøkene.

– I Bokslukerprisen er det de unge leserne selv som bestemmer hvilke bøker som skal bli superfinalister, og hvilken bok som skal vinne. Vår erfaring er at aksjonen motiverer elever på mellomtrinnet til å lese og gjøre seg opp en mening om litteraturen som skrives for dem, sier daglig leder i Foreningen !les, Wanda Voldner.

Linn Marie Blikstad, lærer ved Bøler skole i Oslo, mener også Bokslukerprisen er et tiltrengt prosjekt.

– Felles leseopplevelser gir en mulighet for bevisstgjøring og refleksjon det ellers kan være vanskelig å få til. Elevene følger opplegget med stor iver og jubler hver gang vi skal bruke tid på å lese og ha klassesamtaler, sier hun.

Følgende skoler har fått/får besøk av Magnesen:

Torsdag 4. desember, Bøler skole i Oslo.
Fredag 5. desember, Kila skole i Harstad.
Mandag 8. desember, Haus skule på Osterøy.
Torsdag 11. desember, Spangereid skole i Lindesnes.
Fredag 12. desember, Nordli skole på Østre Toten.

Følgende bøker er nominert til Bokslukerprisen:

Trollskallen av Alexander Løken (Cappelen Damm).
Zombie-Bjarne av Sigbjørn Mostue, illustrert av Ketil Bleidin (Cappelen Damm).
En flåte av gull av Aslak Dørum (Aschehoug).
Vindeltorn av Tone Almhjell (Gyldendal).
Revolvergutten av Arne Svingen (Gyldendal).

Kontakt:
Wanda Voldner
Daglig leder i Foreningen !les
Tlf.: 997 26 531
E-post: wanda@foreningenles.no

Troels Posselt
Prosjektleder i Foreningen !les
Tlf.: 467 84 590
E-post: troels@foreningenles.no

Om Bokslukerprisen
Bokslukerprisen er en gratis og nasjonal leselystaksjon for barneskolen i regi av Foreningen !les. Elever på 6. trinn stemmer frem sine favoritter på bakgrunn av utdrag fra en antologi med tekstutdrag fra ti bøker for målgruppen. Deretter får fem juryklasser i oppdrag å lese de nominerte bøkene og kåre en vinner.

www.bokslukerprisen.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell organisasjon som ble etablert i 1997. Foreningen !les jobber for å inspirere til mer lesing og økt leseengasjement i befolkningen og særlig blant barn og ungdom i alderen 11–19 år.

www.foreningenles.no