PM: Norsk ungdom tar helt av

Elever på ungdomsskoler over hele landet har lest og vurdert alle årets norske ungdomsbøker. Til sammen har de skrevet over 1200 anmeldelser til Uprisen. Det er ny rekord.

Skrevet desember 16, 2014 i Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse, ungdom, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

2014 bøker ill.

Ny rekord: Ungdomsskoleelever har lest og skrevet over 1200 anmeldelser av norske ungdomsbøker utgitt i 2014.

Uprisen-årets ungdomsbok sprenger grenser. Hvert år leser og skriver ungdommer over hele landet anmeldelser av årets norske ungdomsbøker på uprisen.no. Målet er å kåre den beste norske ungdomsboka for inneværende år. Og i år har norsk ungdom virkelig tatt av. Antall anmeldelser som er kommet inn er doblet fra i fjor. Det har blitt skrevet og publisert i overkant av hele 1200 anmeldelser.

Det er et stort spekter av bøker som har blitt anmeldt på uprisen.no. Store navn som Arne Svingen og Siri Pettersen står side om side med debutanter og mer ukjente navn som Camilla Otterlei og Johan B. Mjønes. Hvem blir nominert til Uprisen-årets ungdomsbok 2014?

En jury på fire ungdommer skal nå lese alle de 1200 anmeldelsene. Oppgaven til nominasjonsjuryen er å nominere de fem bøkene som er blitt best likt. Juryen slipper listen over de nominerte den 20. januar 2015. Deretter skal sju ungdomsskoleklasser lese de nominerte bøkene og kåre en vinner. Utdelingen skjer under Litteraturfestivalen på Lillehammer i slutten av mai.

– Som alltid får mange spenningsbøker gode anmeldelser, sier daglig leder i Foreningen !les, Wanda Voldner.

– Men når spenningen ikke fungerer, gir de tydelig beskjed. Anmeldelsene viser også at ungdom ønsker humor og sosialrealisme. Nå blir det spennende å se hvilke titler nominasjonsjuryen lander på, legger hun til.

Uprisen-årets ungdomsbok administreres av Foreningen !les.

Følgende elever utgjør nominasjonsjuryen:
Julie Karlsen, Trondjord skole
Henrik Stenberg, Ramstad skole