PM: Bokslukernes superfinalister!

Elevene i Bokslukerprisen har siden august lest og stemt frem sine favoritter blant ti bøker for aldersgruppen 10-12 år. Nå er fem superfinalister klare.

Skrevet november 19, 2014 i Nyheter, Presse Legg inn kommentar

bokslukerPressemelding fra Foreningen !les 18. november 2014
Kontakt: Wanda Voldner, daglig leder i Foreningen !les, tlf: 997 26 531

Bokslukerprisen er en leselystpris etter initiativ av Foreningen !les. Prisarbeidet har i høst engasjert nærmere 25 000 elever på 6. trinn i norsk skole. Elevene har lest utdrag fra ti bøker og stemt frem sine favoritter. Nå skal fem juryklasser over hele landet lese superfinalistene og avgjøre hvilken bok som får historiens første Bokslukerpris på Verdens bokdag i april 2015.

– I Bokslukerprisen er det de unge selv som bestemmer hvilke bøker som skal bli superfinalister, og hvilken bok som skal vinne. Vår erfaring er at aksjonen motiverer elever på mellomtrinnet til å lese og gjøre seg opp en mening om litteraturen som skrives for dem, sier daglig leder i Foreningen !les, Wanda Voldner.

Responsen tyder på at Bokslukerprisen er et etterlengtet tiltak for målgruppa.

– Interessen for å delta i Bokslukerprisen har vært stor. For oss voksne er tilbakemeldingene gull verdt. Det gir oss innblikk i hvordan barn leser og hva de mener om litteratur. Som leselysttiltak ser Bokslukerprisen ut til å dekke et behov blant lærere og elever på mellomtrinnet, sier Voldner.

Linn Marie Blikstad, lærer ved Bøler skole i Oslo, mener også Bokslukerprisen er et tiltrengt prosjekt.

– Felles leseopplevelser gir en mulighet for bevisstgjøring og refleksjon det ellers kan være vanskelig å få til. Elevene følger opplegget med stor iver og jubler hver gang vi skal bruke tid på å lese og ha klassesamtaler, sier hun.

De nominerte er:
Trollskallen av Alexander Løken (Cappelen Damm)
Zombie-Bjarne av Sigbjørn Mostue, illustrert av Ketil Bleidin (Cappelen Damm)
En flåte av gull av Aslak Dørum (Aschehoug)
Vindeltorn av Tone Almhjell (Gyldendal)
Revolvergutten av Arne Svingen (Gyldendal)

Juryklassene er:
Spangereid skole, Lindesnes
Haus skule, Osterøy
Kila skole, Harstad
Nordli skole, Østre Toten
Bøler skole, Oslo

Kontakt:
Wanda Voldner
Daglig leder i Foreningen !les
Tlf.: 997 26 531
E-post: wanda@foreningenles.no

Troels Posselt
Prosjektleder i Foreningen !les
Tlf.: 467 84 590
E-post: troels@foreningenles.no

Om Bokslukerprisen
Bokslukerprisen er en gratis og nasjonal leselystaksjon for barneskolen i regi av Foreningen !les. Elever på 6. trinn stemmer frem sine favoritter på bakgrunn av utdrag fra en antologi med tekstutdrag fra ti bøker for målgruppen. Deretter får fem juryklasser i oppdrag å lese de nominerte bøkene og kåre en vinner.

www.bokslukerprisen.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell organisasjon som ble etablert i 1997. Foreningen !les jobber for å inspirere til mer lesing og økt leseengasjement i befolkningen og særlig blant barn og ungdom i alderen 11–19 år.

www.foreningenles.no

###