Ny litterær bølge også for ungdom

Det var med interesse vi 2. desember 2014 leste Klassekampens sak om boka «Den nye litterære bølgen» av Jo Bech-Karlsen. Vi håper på en ny litterær bølge for ungdom også. Da må forlagene og staten høyere opp i banen.

Skrevet januar 5, 2015 i Meninger, Nyheter Legg inn kommentar

sakprosa«Det ser ut til å være et voksende marked for denne typen virkelighetslitteratur, det finnes et sug etter noe som er ekte og genuint, og som også kan hjelpe oss med å orientere oss i en stadig mer kompleks og vanskelig verden», sier Bech-Karlsen til avisen. Slike observasjoner stemmer godt med våre erfaringer i Foreningen !les. Også ungdom etterspør historier fra virkeligheten med en tydelig jeg-forteller. Også ungdom ønsker bøker som er troverdige, og som kan bidra til flere blikk på en stadig mer utfordrende verden. De har samme suget etter og behovet for orientering som voksne lesere.

Til våre aksjoner i ungdomsskolen er det imidlertid vanskelig å finne (gode) nok sakprosabøker for ungdom. Tilbudet for denne aldersgruppa står ikke i stil med etterspørselen. Forlag satser ikke nok på ekte og genuine sakprosautgivelser for ungdom og bruker Norsk kulturråds innkjøpsordning som unnskyldning. Kulturrådet hevder på sin side at det er for få gode utgivelser å kjøpe inn. Ingen ser ut til å ta ansvar og dermed oppstår det et tomrom mellom faktabøker for barn og sakprosautgivelser for voksne. Den nye litterære bølgen treffer altså ikke unge lesere i like stor grad som voksne.

Til innkjøpsordningen i 2014 ble det kjøpt inn 20 titler og ordningen kuttet med 1,3 millioner kroner. Det blir ikke flere titler av sånt. I et forsøk på å møte behovet hos ungdom utgir Foreningen !les sakprosamagasinet Faktafyk med nyskrevne artikler, intervjuer og bokutdrag, da riktignok fra sakprosabøker for voksne. Tredje nummer lanseres i januar 2015 og for tredje året på rad bestiller over 70 prosent av elevene i norsk ungdomsskole magasinet. Suget er tydelig til stede.

Da er det synd at sakprosa for ungdom ikke ser ut til å ha særlig stor status i verken forlagsbransjen eller Kulturrådets innkjøpsordning. Skal unge lesere sikres bredde og dybde i utvalget av sakprosabøker, må begge parter ta ansvar. Forlag må sammen med forfattere tørre å satse på sakprosabøker om ulike temaer i stedet for å nesten utelukkende masseprodusere oversatte faktabøker. Staten må på sin side sørge for forutsigbare rammer som motiverer forlag til å satse. Statusen nå er at både forlag og myndighetene svikter ungdom som leter etter nye fortellinger og ny kunnskap.

olesorthvittlang
Ole I.B. Storø
Foreningen !les
ole@foreningenles.no

NB! En redigert utgave av dette innlegget stod på trykk i Klassekampen 29. desember 2014.